Stress och beteendeförändring

Det är min innerliga önskan att fler och fler vill mata sina vargar med lite mer fokus, dagliga små återhämtningspauser, skratt, avspänning och vänlig interaktion med andra.

Hälsa | Ledarskap | ARTIKEL | FEB 2017

Stress och beteendeförändring

Stress och beteendeförändring

Går det att lära gamla hundar att sitta? Kan man till exempel förändra sitt eget beteende så att stressen minskar, så att man mår bättre och känner sig mer vänligt stämd när motsatsen har blivit alltför vanlig? Eller kan man förändra så att den rädsla som media piskar upp inte får fäste? Det är förstås vanskligt att säga aldrig eller alltid om det ena eller det andra. En sak kan vi dock vara helt säkra på. Om vi verkligen vill kan vi förändra och lära gamla hundar både att sitta och ligga!

Jag läser i en artikel i DN om att bryta förlegade vanor och ser den tydliga kopplingen till mental ergonomi, som jag arbetar med. Mental Ergonomi syftar till att skapa sunda och realistiska arbetssätt i vardagen, organisatoriskt och socialt, med hjälp av praktiska och lätthanterliga verktyg.

För många innebär det att bli medveten om gamla beteendemönster och vanor för att därefter våga ta sig an det förändringsarbete det innebär att skaffa nya sunda vanor genom övning och repetition. Jag ser gång på gång att det är fullt möjligt.

I DN-artikeln nämns en metafor som jag citerar: ”En nordamerikansk indian talar med sitt barnbarn om våldet i världen och om hur all denna grymhet uppstod. Farfadern säger att det är som om två vargar slåss i varje hjärta. Den ena vargen är hämndlysten och ilsken medan den andra är förstående och snäll. Den unge pojken frågar då vilken av vargarna i hans eget hjärta som kommer att vinna. Då svarar farfadern: Den som du väljer att ge mat.”

Så sant och så klokt!

När det gäller den stress många upplever i vardagen kan det vara av stor vikt att fundera över vilken varg som får näring. Är det den som ständigt gläfser om hur stressigt allt är, som hoppar från den ena stenen till den andra och sällan slutför något, som får kort stubin och sällan känner sig nöjd? Eller är det den som med mod och vänlighet bestämmer vad som är viktigt, sätter kärleksfulla gränser, fokuserar och tillåter sig att känna sig nöjd över det som uppnåtts under en dag?

Det är ännu viktigare att begrunda vilken varg ger vi näring på det sociala planet. Den ilskna eller den vänliga? I dessa tidevarv är det ett val som är viktigare än alla andra val. Vi är alla med och skapar den tid vi lever i, därmed delar vi ett stort ansvar. Här finns också en koppling till stressen; hjärnans sociala drivkraft påverkas starkt utifrån det läge hjärnan befinner sig i, om den är mer påverkad av stress- än lugn-och-ro-hormoner.

Den som oftast känner sig stressad, trött och missförstådd blir lätt rädd, argsint och missunnsam. Det hänger ihop, stress är i grunden rädsla och i det läget är vi programmerade att vara kritiska och misstänksamma. För att ändra på ett sådant beteende behövs det mycket medvetenhet, stark impulskontroll och tålamod parat med en vilja att mata den vänliga vargen. Som tur är finns det en härlig meny som den vargen verkligen uppskattar.

Det är min innerliga önskan att fler och fler vill mata sina vargar med lite mer fokus, dagliga små återhämtningspauser, skratt, avspänning och vänlig interaktion med andra. Det kommer att göra det lättare att tänka omtänksamma och inkluderande tankar, både om sig själv och andra. Det kommer att bidra till en vänligare värld med färre vargar som ständigt vill hugga. Låt oss bidra till den världen och börja nu!

Anneli Godman.

Anneli Godman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill