Rätt miljö för rätt beteende

Svårt att ändra ett beteende? Pröva istället att ändra miljön där beteendet äger rum.

Ledarskap | Motivera | Arbetsmiljö | ARTIKEL | JAN 2017

Rätt miljö för rätt beteende

Rätt miljö för rätt beteende

Att få människor att förändra sitt beteende är lättare sagt än gjort. En stor del av våra handlingar sker nämligen på autopilot, vilket gör att goda intentioner och motivation inte räcker för att uppnå permanent beteendeförändring. Ett sätt att komma runt problemet är att sluta försöka förändra beteenden, och istället fokusera på den miljö där beteendena äger rum. Våra handlingar dikteras nämligen i allra högsta grad av hur omgivningen runt omkring oss ser ut. Ju högre upp i köksskåpet kakburken är placerad, desto färre kakor proppar du i dig.

Nätet svämmar över av artiklar med produktivitetstips och råd om hur man lyckas med beteendeförändring, hos sig själv eller hos sina medarbetare. Men det finns ett problem; att förändra människors beteende är något av det svåraste som finns. Varför är det så? Och vad kan man göra åt det?

En viktig förklaring, skriver tidningen Fast Company, är att våra hjärnor är hårdkodade för att agera på autopilot. Bara en liten del av våra handlingar sker helt medvetet, resten gör vi automatiskt, på ren vana och instinkt. Det är därför inte alltid så klokt att förvänta sig att människor ska agera rationellt; en stor del av vårt beteende är över huvud taget inte avsiktligt, utan bara inlärt och automatiserat.

Goda intentioner, dåligt beteende

Det faktum att våra hjärnor vill agera på autopilot leder till ett stort gap mellan våra intentioner och våra faktiska handlingar, skriver Fast Company. Dåligt beteende eller dåliga vanor är sällan resultatet av dåliga intentioner eller ovilja att göra det som är rätt. Ofta vill vi förändra vårt beteende, men kan inte. Så fort vi tappar lite av vårt fokus på den önskade förändringen så faller vi tillbaka i vårt gamla, invanda beteende. Autopilot var ordet. Hjärnan börjar återigen fokusera på samma gamla genvägar och snabba belöningar som den alltid har följt i sin iver att maximera din komfort och minimera ditt (kortsiktiga) lidande.

Detta förklarar varför det ibland är så svårt att förändra medarbetares beteende, även när medarbetaren själv till synes har allt att vinna på förändringen. I dessa lägen kan arbetsgivare och chefer känna en växande frustration. Varken morot eller piska, övertalning eller hot eller smicker, tycks hjälpa. I det läget är det viktigt att komma ihåg att det inte nödvändigtvis är medarbetarens intentioner eller motivation det är fel på.

Däremot kan det hända att ni lägger fokus på fel typ av förändring. I många fall kan man nå större framgång om man slutar fokusera på att förändra beteenden, och istället riktar in sig på att modifiera den miljö där beteendet äger rum.

Ändra detaljer i miljön

Den miljö vi befinner oss i styr våra handlingar – i mycket större utsträckning än vi själva inser, skriver tidningen Harvard Business Review. Innan man ger sig i kast med en svår och krävande beteendeförändring bör man därför fråga sig huruvida miljön man befinner sig i gynnar det önskade beteendet, eller det oönskade.

Om du till exempel är bekymrad över att dina medarbetare pratar för lite med varandra – beror det på att ni har ett allvarligt kommunikationsproblem på arbetsplatsen, eller beror det snarare på att ni sitter på ett sätt som missgynnar kommunikationen? Behöver ni gå i gruppterapi, eller behöver ni bara möblera om?

Det finns många liknande exempel på hur vår miljö påverkar vårt beteende, och det är viktigt att komma ihåg att små detaljer kan göra stor skillnad. Om du tycker att det brainstormas för lite på era möten, ställ in en whiteboard i mötesrummet. Om du vill få medarbetarna att äta mer frukt istället för att fika, se till att de har närmare till fruktkorgen än till fikarummet/kaffeautomaten. Om du tycker att medarbetarna slösar papper genom att hela tiden printa ut saker i onödan, ställ skrivaren några meter längre bort.

När våra hjärnor agerar på instinkt och autopilot, i jakt på komfort och smärtminimering, så lägger de oproportionerligt stor vikt vid några extra sekunder eller meter. Detta bör du utnyttja genom att se till att det önskade beteendet är lätt att göra och svårt att undvika.

Sekunder avgörande

Harvard Business Review berättar om ett företag där cheferna ville få medarbetarna att regelbundet fylla i en tidrapport, men en stor andel av de anställda struntade helt enkelt i detta. Cheferna försökte med allt hårdare påtryckningar, men hur de än gjorde så var det omöjligt att få alla att utföra denna relativt enkla uppgift. Till slut ville ledningen hota med att de anställda inte skulle få sin betalning förrän de fyllt i tidrapporten, men då frågade någon: ”Borde vi inte ta reda på varför de inte fyller i rapporten?”

Så till slut började de fråga runt bland medarbetarna, och det visade sig att programmet som användes för tidsrapportering hade en ganska långsam och seg inloggningsprocess i flera steg. Det handlade egentligen bara om några sekunders förlorad tid, men det var tillräckligt för att få ett stort antal medarbetare att undvika uppgiften. Problemet åtgärdades, och efter det började alla fylla i sin tidsrapport.

Vi vet från forskning att det finns mängder av små detaljer i miljön som har stor inverkan på vårt beteende. Så innan du försöker förändra dig själv eller din medarbetare, se till att förändra miljön runt omkring er så att den gynnar det önskade beteendet och missgynnar det oönskade.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Motivera
  • Arbetsmiljö

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Motivera
  • Arbetsmiljö

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill