”Utmaningar kommer – det kan jag garantera”

Evelina Lindgren, Årets Unga VD 2015: ”Man måste hitta sin egen ledarstil och bli trygg i sina värderingar.”

Ledarskap | Årets VD | ARTIKEL | NOV 2015

Evelina Lindgren har suttit mindre än ett år på VD-posten i familjeföretaget aPak. Men resultaten har varit lysande, den nytillträdda VD:n har lyckats öka lönsamheten genom att stärka medarbetarnas engagemang och införa ett nytt arbetssätt. Som ung ledare måste man hitta sin egen ledarstil och våga vara sig själv, menar Evelina Lindgren, som nu har utsetts till Årets Unga VD 2015.

Årets Unga VD 2015 heter Evelina Lindgren och är VD för det familjeägda förpackningsföretaget aPak. I motiveringen till utmärkelsen konstaterar juryn att hennes debutår som VD har varit en stor succé:
Årets Unga VD har under sitt första år på posten lyckats göra företagets 60 medarbetare engagerade i bolagets långsiktiga mål, utveckling och lönsamhet genom att införa ett helt nytt arbetssätt. Vd:n har därmed vänt en nedåtgående trend och ökat lönsamheten med 490 procent.

Evelina Lindgren är förstås glad och stolt över att få ett sådant fint erkännande redan efter sitt första år.
– Det betyder såklart jättemycket både för mig och för aPak! Vi är väldigt stolta över utmärkelsen och det är kul att vi som förpackningsföretag blir uppmärksammade på detta sätt, säger hon.

Att juryn valde just henne tror hon framför allt beror på den inställning hon har till jobbet – en inställning som naturligtvis smittar av sig på medarbetarna.
– Jag tror att de valde mig för att jag har ett starkt positivt driv och ett väldigt stort engagemang för aPak och alla i aPak-familjen. Jag drivs av att kunna leda ett bolag som tillför ett värde både till våra kunder och till mina medarbetare. Jag tror att det är så vi kommer göra de bästa och mest hållbara affärerna.

Flera chefspositioner

Evelina Lindgren är ekonom i botten och läste på högskolan Väst i Varberg. När hon tog examen som 21-åring började hon jobba på kundsupporten på aPak. Därefter har den idag 30-åriga Evelina rest uppåt i företaget i rask takt och haft flera olika chefspositioner; supportchef, logistikchef, affärsområdeschef, vice VD och – från första januari 2015 – VD.
– Mitt enda "riktiga" jobb har varit på aPak och den röda tråden har alltid varit att jag velat lära mig så mycket som möjligt om allt som har med företaget att göra. Detta är något som jag upplever att jag har väldigt stor nytta av i min roll som VD, säger Evelina Lindgren.

Ni är ett familjeföretag. Hur tycker du att det påverkar verksamheten och ditt arbete?

– För min del så ger det mig först och främst en ännu större frihet i VD-rollen. Jag har egentligen ingen styrelse som jag behöver stämma av alla beslut med. Detta ger en större flexibilitet och snabbare beslutsvägar vilket är en stor fördel för oss. Tittar man på de lite mjukare värdena så är aPak ett familjeföretag och vi försöker ta vara på den känslan vilket ligger i begreppet "aPak-familjen". Personligen är jag väldigt tacksam över att få arbeta tillsammans med min familj och ser det som en väldigt positiv styrka hos oss som företag.

Lyckad sammanslagning

I motiveringen till Årets Unga VD 2015 framgår att Evelina Lindgren har ”genomfört en sammanslagning av två bolag och skapat ett nytt modernt varumärke, utan att förlora familjeföretagskänslan. Att ha roligt på jobbet är ett av de viktigaste målen för ’aPak-familjen’.

Fram till 2014 bestod aPak av två varumärken, berättar hon; A-förpackning och Bröderna Ljungquist. Bröderna Ljungquist startade redan 1917 och A-förpackning 1962. De båda bolagen var till en början inriktade på lite olika områden inom förpackningsbranschen där Bröderna Ljungquist mer stod för försäljning av standardsortimentet och A-förpackning för skräddarsydda lösningar. I takt med att de båda bolagen utvecklades så blev det svårare att hålla isär dem, både för dem själva och för kunderna.

– Så i början av 2014 slog vi samman A-förpackning och Bröderna Ljungquist och bildade aPak AB. Detta var ett projekt som jag drev och givetvis innebar det en del utmaningar; inte minst med tanke på att båda varumärkena var starkt etablerade och välkända i branschen. Vi var dock många i bolaget som var involverade i projektet och det fanns en stor förståelse både internt och externt kring varför vi ville skapa ett nytt varumärke. Vi har bara mött positiva reaktioner kring namnet och vår nya profil. Det känns verkligen helt rätt, inte minst inför framtiden, säger Evelina Lindgren.

Juryn för Årets Unga VD skriver också att du har infört ett helt nytt arbetssätt på företaget. Vad innebär det?

– I korta drag så innebar det att jag har varit väldigt tydlig med att kommunicera aPaks mål och vision så att ALLA verkligen är med på vad vi gör och varför vi gör det. Jag tror att det är oerhört viktigt att man som anställd på ett företag förstår syftet och vikten av sin egen insats och det är min uppgift att göra det tydlig för alla. Vi har också satt upp tydliga delmål och fokusområden som alla i organisationen är med och diskuterar fram och även tar fram konkreta åtgärder och förbättringar kring, säger hon.

Tydlighet väcker engagemang

Just tydlighet i kommunikationen är väldigt viktigt för att motivera medarbetarna, vilket är den förmåga som utmärker gott ledarskap.
– Jag tycker att en bra ledare är tydlig och kan engagera sina medarbetare och få alla att förstå hur viktiga de är för företaget. En bra ledare är kreativ och kommer med nya, gärna okonventionella, idéer kring hur saker och ting kan förbättras eller göras annorlunda. En bra ledare är positiv, älskar sitt jobb och brinner för sitt företag, säger aPaks VD.

Som Årets Unga VD 2015 har hon lyckats bättre än de flesta under sitt första år på VD-stolen. Att vara ung ledare är spännande, men också prövande. Det tar sin tid att växa in i rollen – det måste det få göra.
– När det gäller unga ledare så tror jag det handlar mycket om att hitta sin egen ledarstil och bli trygg i sina värderingar. Inte minst för att kunna vara en trovärdig och stabil ledare. Det är helt enkelt viktigt att våga vara sig själv. Det kanske kan låta lite klyschigt men om du inte vet vem du är eller vad du står för så kommer det att bli svårt att möta tuffa utmaningar i framtiden. Och utmaningar kommer att komma – det kan jag faktiskt garantera, säger Evelina Lindgren.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Årets VD

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Årets VD

Dela:

Relaterat innehåll

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill