Fem fokusområden för hållbar prestation

Del 1: Personlig hållbarhet – livets viktigaste nyckel.

Hälsa | Ledarskap | Hållbarhet | ARTIKEL | DEC 2017

Kropp och knopp hänger ihop, och det räcker inte att bara ta hand om den ena.

Kropp och knopp hänger ihop, och det räcker inte att bara ta hand om den ena.

Vi är nog många som känner igen oss i känslan av att det ofta är mycket att göra. Som bör göras, som man vill hinna. Att det ibland känns spretigt – var ska man börja? Vad har man egentligen gjort? Att ta hand om sin hälsa är viktigt, det vet vi. Men hur ska man hinna med det, mitt i alltihop?

Vi förstår alltmer att hållbarhet, både avseende vår fysiska hälsa och i hur vi tar hand om vår tid, är avgörande oavsett om vi bara vill må bra eller prestera på topp. Så hur ska man tänka?

För det första kan det vara läge att inse på vilken nivå av välstånd de här utmaningarna finns. Om man har tak över huvudet, mat på bordet och ett jobb att gå till så har man det ur ett globalt perspektiv ändå ganska bra – även om man kanske har svårt att få ihop det med en hektisk fritid och olika ”måsten”. Men det är en klen tröst för de som mår psykiskt dåligt av negativ stress.

Och vi är många som kanske i grunden mår ganska bra, men skulle må ännu bättre om vi kunde få ordning på både vanor, rutiner och tankesätt kring hur vi ska ta hand om vår förmånligt hektiska vardag.

Tänk dig att känna att tiden räcker till, att du lägger tid på rätt saker och att livet ger dig energi snarare än tar. Visst vore det en välkommen förändring?

"Hälsan borde trots allt vara plattformen vi lever livet på, inte det som stressar oss eller tar upp stora delar av vår tid och våra tankar."

– Ann-Sofie Forsmark

Stenåldersmänniskan och teknikens framfart

För oss människor – och nu pratar jag om dig och mig här i västvärlden där inte krig och svält hotar –  kan hållbar hälsa handla om att skapa förutsättningar för att behålla sitt lugn i stressiga situationer. Att klara av att separera arbete från fritid. Känna härvarande där man är. Ta hand om sin fysiska hälsa i en miljö som uppmuntrar till stillavarande och skräpmatsätande. Se till att få tillräckligt med återhämtning i ett samhälle som möjliggör ständig uppkoppling.

Man kan fundera på varför det här blir ett så stort problem för många, och för att förstå det behöver vi ta ett evolutionärt perspektiv. Vi är anpassade för ett analogt liv i rörelse, där mat är en bristvara och fysisk aktivitet en förutsättning för att överleva. Krasst. Vi är väl anpassade till att hantera fysiska faror, samverka i grupp med ”öga-mot-öga”-närvaro och hantera perioder av låg tillgång till mat. Göra en sak i taget och vila när det är mörkt.

Det här är lite förenklat och hårdraget, men många av de hälsoproblem som vi ser i form av utmattningssyndrom och livsstilssjukdomar beror mer eller mindre på just detta; att vi är ganska dåligt anpassade till det sätt att leva som i dagens samhälle görs enkelt och kortsiktigt attraktivt.

För att möta de här utmaningarna krävs medvetenhet och vilja att styra bort från så kallade quick fixes som lockar vårt belöningssystem med snabba kickar som inte håller. Och när vi är medvetna och villiga att förändra så behöver vi kunskap och förståelse för vad det är som just vi, eller just du behöver för att upprätthålla din personliga hållbarhet. Vi behöver bryta med det sätt att jaga som vi så tydligt ser inte håller. Gå mot strömmen. Till vår personliga hållbarhet.

Fab 5 för hållbar prestation

Kropp och knopp hänger ihop, och det räcker inte att bara ta hand om den ena. De här fem områdena täcker dels in vårt fysiska välmående, men skapar också förutsättningar för att vila hjärnan samt att fokusera och prestera när det behövs.

1.Återhämtning på riktigt - När hjärnan är den som jobbar är det inte automatiskt så att vi återhämtar oss bara för att vi går från jobbet.

2. Bättre tider - En känsla av att tiden faktiskt räcker till det jag vill.

3. Stresshantering - Vi kommer att utsättas för stress som inte dyker upp likt en sabeltandad tiger och kräver en fysisk åtgärd för att sedan försvinna – utan snarare utgörs av stressorer som vi i vissa fall själva skapar och som ständigt pågår om vi inte skapar ett förhållningssätt till dem.

4. Fysisk hälsa - Motion för hälsa, inte nödvändigtvis för prestation. Mat som ger rätt näring och tillräckligt med energi, men kanske inte gör sig i en trendig kokbok.

5. Viktiga relationer – Att vårda våra relationer, till såväl familj som vänner och kollegor är viktigare för hälsan – och! arbetsprestationen än man kan tro. 

I kommande artiklar kommer jag fördjupa mig i dessa fem områden som kan hjälpa dig att skapa vanor och förhållningssätt som leder till bättre hälsa samt ökat välbefinnande – och mer hållbar prestation.

Ann-Sofie större.jpg

Ann-Sofie Forsmark

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Ledarskap
  • Hållbarhet

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill