Mindre dåligt blir inte per automatik mer bra

”Bad is stronger than good, but less bad does not necessarily mean more good”

Ledarskap | ARTIKEL | JUNI 2025

En mindre dålig stol?

En mindre dålig stol?

Dåligt är starkare än bra! Forskning visar det gång på gång och denna princip verkar giltig på många olika områden: En negativ känsla är starkare än en positiv. Traumatiska minnen är mer ingripande än glädjefyllda upplevelser. Ett dåligt bemötande har större påverkan än ett vänligt. Med andra ord, negativa händelser och beteenden har mer djupgående och varaktig effekt på oss människor än positiva. Detta synes centralt för att förstå och utveckla såväl personliga som professionella relationer. Synnerligen viktigt för och i ledarskapet.

Negativa beteendens (p)åverkan på relationer

Hur du och jag bemöter och responderar på varandra är centralt för hur vår relation utvecklas. Samspelet oss emellan – och framförallt de relationsmönster vi formar över tid – påverkar i hög grad vår relationskvalité. Konstruktiva beteenden stärker, medan destruktiva beteenden söndrar och förgör.

Studier visar att negativa interaktioner i nära (personliga) relationer har en betydligt större påverkan än positiva. Som exempel har destruktiv kommunikation en mer avgörande negativ inverkan på relationskvaliteten jämfört med den positiva inverkan konstruktiv kommunikation har. En uppskattning av styrkeförhållandet är att det krävs minst fem positiva interaktioner för att väga upp mot en negativ – 5:1. Därtill verkar smittorisken för negativa beteenden vara högre i jämförelse med positiva. Det vill säga, om vi bemöts med ett dåligt beteende så finns det en större risk att vi svara med samma mynt.

Att negativa interaktioner har större påverkan än positiva innebär också att en minskning av negativa beteenden har större positiv effekt på relationen än en ökning av positiva beteenden.

Destruktiva ledarskapsbeteenden

Ovan resonemang gäller även för ledarskapet; i relationen mellan chef och medarbetare; ledare och följare. Forskning har visat att destruktiva ledarskapsbeteenden ökar risken för stress och emotionell utmattning hos medarbetare. De mår och presterar sämre, och benägenheten att lämna organisationen ökar.

Destruktiva ledarskapsbeteenden kan vara både passiva och aktiva. Passiva destruktiva beteenden handlar många gånger om det ledaren borde göra men inte gör. Exempelvis, ledaren fattar inte beslut, tar inte ställning, delar inte med sig av information, visar inte engagemang eller intresse för sina medarbetare. Det kan också handla om att ledaren är otydlig i sin kommunikation, uppträder osäkert eller inkompetent. Aktiva destruktiva beteenden kan komma till uttryck genom hot, bestraffning, överkontroll eller att det ställs orimligt höga krav på omgivningen. Det kan också handla om att sätta egna behov framför medarbetarnas och organisationens eller ta åt sig äran av andras idéer och prestationer.

Upplevelsen vinner och frekvensen styr

Oavsett om det handlar om en vänskaps-, kärleks- eller arbetsrelation så spelar det inte så stor roll vad intentionen med ett beteende är. Jag kan ha ett gott syfte med mitt agerande, men om du uppfattar det på ett annat sätt så får du så att säga ”rätt”. Exempelvis, en ledare visar tillit genom att låta medarbetaren sköta sig själv medan medarbetaren ser det som ointresse. En annan ledare är rak kommunikation medan medarbetaren uppfattar det som buffligt och okänsligt. Tolkningen av beteendet får den effekt den får oavsett vad intentionen är. På så sätt vinner uppfattning över intention.

Detta innebär att vi behöver vara lyhörda för hur vårt bemötande, sätt att kommunicera och respondera landar hos den andre. Vi behöver be om återkoppling på hur vårt agerande uppfattas och därigenom bättre förstå hur vi faktiskt påverkar andra genom vad vi gör och hur vi gör det.

Det ska dock noteras att vi är alla människor. Ibland gör vi tokigt. Det är okej – inom rimliga gränser. Ingen är perfekt. Det viktiga är att vi reparerar när det går snett och säkerställer att vi verkligen hämtat hem det vi gjort ”fel” och inte låter det ligga kvar i knät eller i hjärtat hos den andre. Men, om vi upprepat beter oss illa och agerar dysfunktionellt så blir det svårare att reparera och de negativa effekterna blir starkare och mer långvariga. Det är då vi kan prata om destruktiva mönster och destruktivt ledarskap. Således kommer vi alla undan med enstaka felsteg, men vi kommer inte undan om vi upprepat beter oss illa över tid. Frekvensen styr.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Dåligt respektive bra är olika snören

Utifrån principen ”dåligt är starkare än bra” ligger det nära till hands att tro att om vi reducerar det dåliga så blir det bra. Det finns viss logik i tanken. Om vi slutar göra dåligt så ger vi ju utrymme för att göra på ett annat sätt och då förhoppningsvis något bra eller i vart fall bättre. Och om den andre inte är så upptagen med att reagera på oönskade beteenden så ökar sannolikheten att hen ser mer av de önskade.

Men hur logiskt det än låter så verkar det inte vara så enkelt. Mindre dåligt blir inte per automatik mer bra. Bra och dåligt är inte två ytterligheten på en och samma skala. De är olika dimensioner av relationer. Det innebär att en relation har en bra-skala och en dålig-skala. Och positiva såväl som negativa aspekter är, inom rimlighetens gränser, inneboende delar av alla relationer. Precis som alla av oss har vissa mer och vissa mindre charmerande sidor.

Det är samma sak i ledarskapet. Dåligt eller bristande ledarskap beror inte nödvändigtvis på att ledare saknar goda karaktärsdrag eller beteenden. Det beror snarare på förekomsten av oönskade egenskaper och ageranden. Det innebär att en ledare kan ha många goda kvaliteter och agera på ett föredömligt sätt i många sammanhang. Men om samma ledare upprepat visar på destruktiva handlingar tar medarbetarnas upplevelse av det negativa överhand.

Bra och dåligt är helt enkelt två olika snören.

Några avslutande medskick

Att förstå principen om att ”dåligt är starkare än bra” är avgörande för att bygga hållbara relationer med god kvalitet – både personligt och professionellt. Det torde även vara grunden för att bygga långsiktigt framgångsrika organisationer med gott ledarskap och gott medarbetarskap.

Och det är viktigt att inte falla i fällan att tro att det räcker med att fokusera på att reducera och undvika det negativa, utan att också aktivt främja och utveckla det positiva.

Det behöver vi beakta i vardagen, på jobbet och i ledarutvecklingsinsatser.

Det gäller i alla våra relationer. Det gäller oss alla.

Ewa Braf

Ewa Braf

Vår expert på ledarskap & kommunikation

  • Följ skribent

Ewa Braf, chefsutvecklare på Åklagarmyndigheten och Adjungerad universitetslektor vid Linköpings universitet, har lång erfarenhet av utvecklingsarbete både på organisations-, grupp och individnivå. Ledarskap, kommunikation, relationer och värdeskapande är centrala fenomen i Ewas professionella såväl som privata liv. 

Ewa arbetar med ledarutveckling, processledning och förändringsarbeten genom att skapa lärande, engagemang, drivkraft och nya perspektiv. Ewa är Fil Dr och har forskat kring kompetensförsörjning, kommunikation och organisatoriskt lärande och har skrivit boken I motgång kliver ledaren fram (Liber, 2010). Hon är EMCC certifierad coach och auktoriserad samtalsterapeut.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Ewa Braf

Ewa Braf

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Lästips

Baumeister, R. F., Bratslavsky, E., Finkenauer, C., & Vohs, K. D. (2001). Bad is stronger than good. Review of General Psychology, 5, 323–370.

Braf, E. (2024). En liten bok om relationer. Ett hum förlag.

Fors Brandebo, M., Nilsson, S. & Larsson, G. (2016). Leadership: Is bad stronger than good? Leadership & Organization Development Journal. 37(6), 690-710.

Fors Brandebo, M., Nilsson, S. & Larsson, G. (2018). Destruktivt ledarskap. Studentlitteratur.

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill