Hur ser du ut egentligen?

Anna Bellman funderar över profilbildens betydelse för framgångsrikt nätverkande.

Kommunicera | ARTIKEL | NOV 2016

Hur ser du ut egentligen?

Hur ser du ut egentligen?

Har du tänkt på hur du ser ut på bild? Ger din bild rätt intryck av dig och får folk nyfikna på dig?
Att bygga sitt nätverk som ledare och företagare är viktigt och kan ge fler kontakter, fler kunder och ökad lönsamhet. Nätverk bara ökar i betydelse. Exempelvis så förmedlas 8 av 10 jobb via nätverk. Det är mycket.

Jag surfar runt på LinkedIn och förvånas. Vi lever i bildens tid, när Instagram, Snapchat och Youtube är våra främsta kelgrisar. När vi tar selfies och groupies som aldrig förr - och har alla möjligheter i världen att ladda ner en app där vi kan lägga på ett filter så att vår bild blir ännu snyggare.

Vi lever i en tid där företags trovärdighet stärks om de använder bilder i sin kommunikation. Enligt en undersökning uppfattar 58 procent företag som mer trovärdiga om de använder rörlig bild. Allt talar samma tydliga språk. Bildens betydelse har ökat, och den kommer inte att minska.

Och ändå.

På LinkedIn är det förvånansvärt många som ser ut som straffångar. Snygga människor som är allt annat än måna om att sälja sig själva, som inte vill ha nya kontakter eller nya affärer - av bilden att döma. Hur är det för dig?

När jag för tio år sedan försökte hitta en ny man via nätdejting så lyckades det riktigt bra, redan på andra försöket. Min blivande man däremot hade provat lyckan betydligt längre tid utan att hitta rätt. Det var först när hans syster lade sig i som det verkligen tog fart. Hon såg till att han bytte bild. Jag nappade. Osäkert om jag hade nappat på den första bilden som jag aldrig hann se, men jag erkänner - helt klart var bilden av värde när jag tog kontakt.

Så: Gör om. Gör rätt.

Titta på din bild. Be någon ta en ny om den första inte håller rätt kvalitet. Bildbehandla eller lägg på ett filter. Det finns proffs på sånt här som kan hjälpa dig. Se sedan till att den här nya snygga bilden finns på flera plattformar där du finns; LinkedIn, Twitter, din hemsida, kontaktsidor - då skapar du en röd tråd och stärker ditt personliga varumärke.

Saker kommer att hända.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill