Hur väcker du läsarens känslor för att nå fram?

Rör och berör med din kommunikation - väck mottagarens sinnen.

Kommunicera | ARTIKEL | JUNI 2020

Berätta historierna som känns på riktigt, prata om det som berör och använd hela språket.

Berätta historierna som känns på riktigt, prata om det som berör och använd hela språket.

En text går från en människa till en annan. Även om kommunikationen har ett företag som avsändare, ligger det alltid en (eller flera!) verkliga människor bakom orden - och mottagaren är en individ. Vi kan hålla på att jobba fram professionella och tydliga budskap och snitsiga formuleringar hur mycket som helst - det är både roligt och utmanande - men om texten inte känns händer ingenting i läsaren.

Och händer det ingenting i mottagaren… då byggs ingen relation. För relationer skapas i känslomässig beröring och angelägenhet, oavsett om det handlar om igenkänning eller provokation - något måste sättas igång. Annars står det stilla. 

Det finns många aspekter på vad en kommunicerande text ska uppnå - den kan locka till kontakt, ge ökad kunskap inom ett område eller informera om en förändring eller en händelse. Eller hundra andra saker. En sak är säker: du som skriver texten har ett syfte med den. Och det syftet har mycket större chans att fastna i läsaren om du väcker något oväntat. Om du lyckas röra runt lite med orden, lyckas väcka något. 

Kreativ kommunikation handlar om känslor

Vi snackar känslor här. Detta diffusa som inte låter sig förklaras så enkelt, men som är allmänmänskligt och omöjligt att bortse ifrån, även om vår samtid gör sitt bästa för att rationalisera bort dem. De är närvarande dygnet runt, hos alla levande varelser. De transporteras genom bilder, ord och berättelser genom tid och rum och är vårt enda sätt att kommunicera över huvudtaget. 

Hur når vi in i andra människor med vår kommunikation då? Hur träffar vi hjärtat och själen, engagerar läsaren, väcker de där eftertraktade känslorna? Det är inte så svårt, men det kräver lite mod och en del kreativitet. Skriv så det känns på riktigt. Berätta historierna som känns på riktigt, prata om det som berör, använd hela språket och väck mottagarens sinnen. 

Släpp det korrekta, det ytliga. Berätta inte världen som du vill att den ska se ut - berätta den som den är. Det är mycket intressantare. Jag förstår att det är lockande att måla upp det perfekta, men du berör inte med det tillrättalagda. Det rinner av oss i flödet av perfekta historier som pumpas ut. Om du vill bli sedd, läst och beröra behöver du våga vända på även de allra jobbigaste och tyngsta stenarna. 

Den mest uppenbara och självklara vägen in i andra människor är genom sinnena. Språket som väcker fysiska förnimmelser - för det går. Det finns studier som visar att ord som beskriver dofter, taktila intryck och levande bilder aktiverar hjärnan på samma sätt som när du upplever dem på riktigt (Googla ”reading the word cinnamon”). 

Min högst personliga tolkning av det blir: att skriva med alla sinnen är att bli läst med alla sinnen. Att ge visuella bilder, beskriva dofter, ljud och smaker ger en starkare läsupplevelse. 

Kort och gott: våga lyft in det skönlitterära och poetiska. Öva på att använda skrivandets magiska makt att beröra. Bli bättre på att berätta historier som gör att läsaren vill slå sig ner och lyssna till vad du har att säga. 

Det är både enkelt och svårt på samma gång. Men framförallt är det roligare - både att skriva och läsa. 

Så hur väcker du läsarens känslor och sinnen med din text? 

Här kommer några tips och råd som du kan prova: 

  • Aktivera sinnen i texten du skriver genom att använda dofter, smaker, känsel, ljud och visuella beskrivningar för att skapa en kommunikativ bro över till mottagaren. 
  •  Igenkänning och samhörighet knyter oss samman. Allt du är med om väcker känslor i dig. Och de flesta av dessa känslor har även väckts i andra. I varje text du skriver har du möjligheten att skapa igenkänning baserad på de här känslorna. 
  • Försök att tydligt identifiera vilka känslor det är som du försöker förmedla. Omvandla sen känslan till en situation eller en upplevelse, gestalta den. Skapa en konkret situation som är lätt för läsaren att koppla upp sig mot. Läsaren är smart. Hen kommer att ta till sig det du försöker säga i undertext eller symbolik. Skriv inte på näsan - det är tråkigt och platt. 
  • Ta inte den enkla vägen - ta ut svängarna i språket och bilderna istället. Gå ett varv till för att vässa, slipa och verkligen lägga manken till, respektera din läsare genom att engagera dig. Skrivande är ett hantverk, men alla kan lära sig att behärska det. 
  • Använda ord, uttryck och liknelser som du tror att dina läsare berörs av. Det är inte kärnfysik, men bra att påminna sig själv om eftersom vi lätt hamnar i vårt eget ”det här vill jag säga”-universum. Om vi lyfter den kommunikativa blicken några grader kan vi få in en extra kraftfull dimension i vilka texter som helst. 
  • Varje text bidrar med sitt. Se din kommunikation som delar av ett stort pussel. Varje bit läggs bredvid en som redan ligger. Och så där håller det på. 
  • Ha kul när du skriver. Det märks i texten. 

Klart slut från mig och lycka till! 

PS: Och nu tänker du: men vaddå? Snart kommer robotarna och tar över och AI skriver vår kommunikation. Så blir det garanterat - men det faktumet kommer aldrig ta bort människans behov av att uttrycka sig. Allt är inte effektivitet och smarta lösningar. En del är poesi, rykande svart kaffe och stillheten en söndagmorgon också… DS

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Expert inom kreativ kommunikation och skrivande

  • Följ skribent

Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation. 

Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se

www.skrivplaneten.se

frida@skrivplaneten.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill