Ledarskapsindustrin säljer – men kan den leverera?

Marika Ronty: Merparten av alla chefer är fortfarande fast i en traditionell chefsroll.

Podium | ARTIKEL | MARS 2019

Frågan är om ledarskapsindustrin bidrar till att utveckla chefer till att vara både chefer, ledare och medmänniskor samtidigt?

Frågan är om ledarskapsindustrin bidrar till att utveckla chefer till att vara både chefer, ledare och medmänniskor samtidigt?

Ledarskapsindustrin går som tåget – konsulttjänster, utbildningar, böcker och annat ledarskapsrelaterat går nästan alltid att sälja. Men vad är det vi köper egentligen? Håller ledarskapsindustrin sina löften om ett bättre ledarskap? 
Trots att det pratats i många år om den viktiga ledarrollen så ägnar de flesta chefer fortfarande merparten av sin arbetstid åt traditionellt chefsarbete, exempelvis möten och administrativa uppgifter. Det håller inte i dessa tider av kulturell evolution och teknologisk revolution. Relationen mellan ledare och följare har förändrats – och ledarskapet måste hänga med i utvecklingen.

Vill du läsa fler inspirerande artiklar hos Motivation.se?

Få obegränsad tillgång till hela vår kunskapsbank genom att signa upp för en gratis månad som medlem.

  Prova fritt i 1 månad 

Därefter är priset 99 kr per månad utan bindningstid.


Läs mer om våra medlemskap här.

Podium

Podium

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Podium

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill