Ledarskapsindustrin säljer – men kan den leverera?
Marika Ronty: Merparten av alla chefer är fortfarande fast i en traditionell chefsroll.
Frågan är om ledarskapsindustrin bidrar till att utveckla chefer till att vara både chefer, ledare och medmänniskor samtidigt?
Ledarskapsindustrin går som tåget – konsulttjänster, utbildningar, böcker och annat ledarskapsrelaterat går nästan alltid att sälja. Men vad är det vi köper egentligen? Håller ledarskapsindustrin sina löften om ett bättre ledarskap? Trots att det pratats i många år om den viktiga ledarrollen så ägnar de flesta chefer fortfarande merparten av sin arbetstid åt traditionellt chefsarbete, exempelvis möten och administrativa uppgifter. Det håller inte i dessa tider av kulturell evolution och teknologisk revolution. Relationen mellan ledare och följare har förändrats – och ledarskapet måste hänga med i utvecklingen.
Vill du läsa fler inspirerande artiklar hos Motivation.se?
Få obegränsad tillgång till hela vår kunskapsbank genom att signa upp för en gratis månad som medlem.
Därefter är priset 99 kr per månad utan bindningstid.

