Mental styrka är den enda vägen

Johannes Hansen: ”Du tränar din viljestyrka precis som du tränar dina biceps - genom att fortsätta framåt när det tar emot.”

Ledarskap | Motivera | ARTIKEL | AUG 2014

Hej min vän. Och välkommen tillbaka till verkligheten. Förhoppningsvis har du låtit dagarna flyta samman, sprungit runt naken med solskyddsfaktor 500 i den gassande solen och slumrat i den breda hängmattan till ljudet av vinden som smeker genom de gröna löven. Kanske med någon du älskar snarkandes på bröstet.

Kanske breder ett brett flin ut sig i ditt solfräkniga ansikte när du tänker på att den här sommaren fick du faktiskt saker gjort. Du städade ur förrådet som du lovade dig själv, spikade upp de sista plankorna på verandan eller slet ut sulorna på de nyinköpta löparskorna som legat i kartongen sedan förra säsongen.

Eller så är du skoningslöst missnöjd med dig själv. Du använde dina tre veckor för att svara på mail och fastnade med att sortera Dropbox eller rentav lurade dig själv att det inte var jobb när du tittade igenom excelarken - bara för att det är skönt att få lite överblick.

Just nu spelar det ingen roll. Det har hänt, det är över och det är helt ointressant om du är tillbaka utvilad och fylld av harmoni eller om du känner dig trött och frustrerad. Nu är det dags att sträcka på sig, lyfta blicken och ta ett par djupa andetag.

Du har nämligen en fruktansvärd medvind just nu, som det är hög tid att du utnyttjar. Alla psykologiska modeller, nobelpristagare och ledande experter står i givakt, uppradade på min planhalva när jag levererar sanningen till dig: Det finns ingen annan tid på året som har mer potential för förändring än just nu.

Så vad du än har tänkt på att du borde ta tag i när du kommer tillbaka - det är nu hårdträningen börjar.

Självklart undrar du om du har energin du behöver och visst hade det känts bättre om vi hade väntat ett par veckor? Men lyssna nu; att vänta några veckor vore att göra ett fruktansvärt misstag. Tro mig, det är superviktigt att du greppar tag i dig själv och tar första steget mot ditt mål sekunderna efter att du har läst den här texten - din framgång är beroende av det.

Unknown photo imported from Drupal
Stäng dörren till dina brunbrända, semi-semester-lunkande kollegor som vill ”chilla lite” för att långsamt komma tillbaka in i vardagen. Ge upp det där tankesättet. Vägra ”komma tillbaka” till dina problem, bestäm dig för att gå framåt och lämna de dåliga vanorna bakom dig.

Den viktigaste insikten i praktisk psykologi för dig just nu är att mental styrka är något du kan träna upp genom att göra det som är viktigt för dig – även om du inte känner för att göra det. Du tränar din viljestyrka precis som du tränar dina biceps - genom att fortsätta framåt när det tar emot. Och precis som kroppen belönar dig med ett lyckorus efter ett hårt träningspass, så belönas du med att uppnå dina mål när du kliver förbi dina emotionella hinder.

Det är ovanligt att du känner för att göra stora förändringar när du precis har kommit tillbaka från din semester. Det är ovanligt att du kastar dig in på kontoret första dagen, superpeppad för att ta de första stegen som kommer att lyfta din prestation till sällsynta höjder. Du kommer alltså med stor sannolikhet att inte vara särskilt inspirerad när du ska till att bryta dina invanda mönster. Och det kommer att vara enkelt att skjuta på det tills den där dagen när det känns lite lättare.

Men både du och jag vet att den dagen aldrig kommer att inträffa. Det är nu eller aldrig och istället för att önska att det vore lättare, är det dags att träna hårdare för att bli starkare.

Det är alltid värt det.

Inom ett par dagar har du fördubblat ditt arbetstempo, du lär dig att skilja på det som är obekvämt men har betydelse och den där fejkade upptagenheten som tar mycket tid men inte skapar några resultat. Du slipper arbeta övertid, får fortfarande mer gjort och du kan stänga av mailen under kvällar och helger för att umgås med familj och vänner.

Du bygger mental styrka genom att offra något som har mindre värde, för att vinna något som har högre värde för dig. Det handlar om att kliva förbi gränserna som du tidigare hade stannat upp vid och tittat ängsligt på dina kollegor för att få bekräftelse på att du gör rätt. Det handlar om att göra saker som är svårt och fortsätta även om det gör ont, för att ta den där positionen som du vill ha - men inte är helt bekväm med.

Det handlar om att inte låta dina rädslor få styra dina beslut och att känna att det du gör varje dag har betydelse.

Kliv ut nu, fokusera på det du kan påverka och placera allt annat i bakgrunden. Ge det all energi, fokus och passion du har. Det är klart som fan att det kommer att vara smärtsamt ibland, men det är ännu mer smärtsamt att gå igenom livet med en känsla av att du bara skrapar på ytan av din fulla potential.

Välkommen tillbaka min vän. Fortsätt träna. Sträck på dig, lyft på hakan och sätt ner foten med självsäkerhet - du är på väg mot högre höjder.

För din framgång - vi hörs snart igen.

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Motivera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill