Så hittar småföretag talanger - utan stor budget

BLOGG | OKT 2016

Börjar det bli dags att rekrytera? Du kanske funderar på hur du kan komma undan billigt men ändå hitta rätt person? Det kan väl inte vara så svårt tänker du, eller hur? Samtidigt vet du att konkurrensen om talangerna är hård. Hur stor tror du att effekten egentligen blir om du skulle lägga upp en jobbannons bland hundratals andra… och du representerar den okända arbetsgivaren? Stort grattis till dig om du får relevanta ansökningar, men det kommer troligtvis inte vara talangerna, tyvärr!

Börjar det bli dags att rekrytera? Du kanske funderar på hur du kan komma undan billigt men ändå hitta rätt person? Det kan väl inte vara så svårt tänker du, eller hur? Samtidigt vet du att konkurrensen om talangerna är hård. Hur stor tror du att effekten egentligen blir om du skulle lägga upp en jobbannons bland hundratals andra… och du representerar den okända arbetsgivaren? Stort grattis till dig om du får relevanta ansökningar, men det kommer troligtvis inte vara talangerna, tyvärr!

Så hur gör du för att få talangerna?

Steg 1: Börja med ditt personliga nätverk

Starta som alla andra, se över ditt personliga nätverk genom familj, vänner och dina närmaste kollegor. Sedan är du smart och utlyser för alla medarbetare på din avdelning att du behöver tips på en relevant person så att ni kan spara in rekryteringskostnader.

Detta ökar väsentligt chansen att ni hittar någon. Det kanske visar sig att en av dina kollegor har en dotter som studerar sista året på högskolan eller att någon har en erfaren och bra vän som inte utvecklas på sitt nuvarande jobb?

Vänta, LinkedIn är inte nästa steg...

Därefter används ofta LinkedIn och deras sökverktyg som nästa steg för att hitta relevanta kandidater. Jag har erfarenheten av dialog med hundratals företag som försökt sig på LinkedIn-vägen och kan konstatera: det kostar mer än det smakar.

LinkedIn är enormt! Alla finns där, inte bara talanger och jobbsökande individer. Det är ett Facebook för vuxna där du måste lära dig sålla rejält för att verkligen lyckas filtrera fram det som kan vara relevant för dig. Du kommer få en uppsjö ansökningar som inte passar.

Dessutom är det långt ifrån alla på LinkedIn som faktiskt är på jakt efter nytt jobb. Risken är stor att du hamnar i en process där du försöker övertala människor att komma till dig, vilket är både tidskrävande och inte heller alltid fruktsamt.

Steg 2: Var och hur når du målgruppen?

Om ni inte lyckas i steg 1 går du vidare. Nu börjar arbetet på riktigt – ni måste identifiera målgruppen. Hur gör ni då?

Kartlägg och identifiera i vilka kanaler du når målgruppen eller målgrupperna ni vill attrahera. Var befinner de sig fysiskt och digitalt? Vilka intressen har de, vad vill de läsa om, vilka forum finns de i?

Ni måste vara där för att ni ska synas. Dessa variabler har ofta betydelse för var personer befinner sig men kan skilja sig åt:
•    Ålder
•    Kön
•    Utbildning
•    Bransch

Exempel: En 25-årig manlig programmerare som jobbar i spelbranschen är statistiskt mer benägen att finnas på en Start Wars Konferens än en 40-årig kvinna som är företagsekonom och jobbar på bank.

I detta exempel är problemen samma som på LinkedIn – alla söker inte jobb, alla är inte relevanta och alla är inte talanger. Men, du får en personlig kontakt med de som är relevanta och ni kan synas på rätt ställen och på så sätt att söka sig till er, inte tvärtom.

Steg 3: Hur kommunicerar du?

När du förstått målgruppen utifrån vad de vill höra och var de befinner sig, både digitalt och fysiskt, måste du kommunicera rätt och relevant för att nå dem. Tänk på att du bör nischa kommunikationen för olika målgrupper – en kvinna och man med samma utbildning vill höra olika saker! Chansen att få bra kandidater ökar om du lyckas nå ut till effektivare till varje målgrupp.

Låt mig exemplifiera hur viktig rätt kommunikation är: Ni vill attrahera unga kvinnor inom marknadsföring och har kartlagt att målgruppen är aktiv på Snapchat. Kommer ni våga anpassa er, skapa ett konto och börja jobba med målgruppen där? Kommer ni våga lägga upp en avslappnande video som passar mediet eller kommer ni lägga upp en för mediet ointressant företagspresentation?

Tänk också noga på att ert språk attraherar olika målgrupper. Jag har själv erfarenhet av att ha bjudit talanger till aktiviteten ”Afterwork med Pizza och öl”. Tror du att tjejer eller killar attraheras av pizza och öl? Precis… din kommunikation kommer avgöra vilka du attraherar.

Kom ihåg-lista!

  1. Utlys hjälp inom företaget att du behöver tips på potentiella kandidater.
  2. Var når du målgruppen? (både digitalt och fysiskt)
  3. Hur anpassar du kommunikationen till målgruppen och kanalen?

Lycka till! Nästa steg är att behålla kandidaterna. Även det är en utmaning...

Erik Sturesson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill