Hon går en mil med gräsklipparen – under arbetstid

Fördelen med det påtvingade hemarbete som Covid-19 medför: Bra pauser.

Hälsa | ARTIKEL | JUNI 2020

Hjärnan behöver pauser, men vi lever i en värld där de blir allt ovanligare.

Hjärnan behöver pauser, men vi lever i en värld där de blir allt ovanligare.

När covid-19 tvingade Åsa, psykolog och arbetsledare på en stor psykiatrisk mottagning, och hennes kollegor att arbeta hemma, såg hon en stor fördel: Möjligheten att dela upp arbetsdagen med bra pauser. När vi hörs är hon på landet. Där finns en enorm gräsmatta. 

– Att klippa den innebär att jag går en mil med gräsklipparen. Jag skapar pauser genom att ta en bit i taget, säger hon med pigg röst.

Men, ska man klippa gräsmatta istället för att jobba?!

Ja, det är en alldeles utmärkt idé att dela upp arbetstiden med pauser, visar hjärnforskning. Att jobba i ett sträck utan uppehåll och utan att låta hjärnan vila innebär att energierna gradvis sjunker.  Pauser, gärna med ett mått av fysisk ansträngning, ökar både effektivitet och kreativitet. När du släpper fokus på en uppgift och låter tankarna vandra vart de vill startas hjärnans auto-nätverk. Ett av de mest studerade är Default Mode Network, DMN, som triggar igång dagdrömmar och fria associationer. (Se min artikel om fördelar med sysslolöshet). Om du dessutom rör dig får du igång blodcirkulationen, vilket enligt flera undersökningar har omedelbar och positiv effekt på din prestationsförmåga.

Många moderna arbetsplatser organiseras efter dessa rön. En startup i Stockholm, som jag känner till, införde obligatorisk, daglig 10 minuters gymnastik med situps och planka intill sina arbetsplatser.  I en senare paus samlades personalen och drack sådant som smoothies gjorda på morötter och gurka och snackade om ditt och datt i 15-20 minuter.

"Företag bör se över sin policy för pauser och rörelse. För hur länge orkar vi vara fokuserade innan uppmärksamheten dalar?"

– Johan Rapp

Sova under arbetstid?

I en del företag är det till och med tillåtet att sova under arbetstid, exempelvis Google har särskilda power naps-stolar. Sömnpauser har visat sig ha mätbara positiva effekter på våra förmågor i flera timmar framåt. Men det ska vara en kort sömn. Undersökningar pekar på 10 minuter som optimalt. Om du däremot sover 20-30 minuter riskerar du att bli dåsig.

Jag minns när många rökte. Själv jobbade jag under en period på andra våningen i ett vackert hus i Gamla stan. Jag brukade då och då ta några bloss (slutade för 20 år sedan!): Bröt upp från datorn, sprang nedför trapporna, småpratade med en annan rökare och sprang tillbaka till datorn och fotsatte att jobba. Röken var förstås fördärvlig, men de andra komponenterna i denna rutin var bra: paus, rörelse och social kontakt med kollegor.

Företag bör se över sin policy för pauser och rörelse. För hur länge orkar vi vara fokuserade innan uppmärksamheten dalar? Det beror förstås på jobb, vår fysiska förmåga, grad av intresse och andra faktorer.

Föredragsspecialisten TED Talks rekommenderar en gräns på 18 minuter för sina föreläsningar, som ju ses på video. Mina föreläsningar inför publik kan vara 45-60 minuter långa. Då får man lägga på lite extra krut för att hålla uppmärksamhetsnivåerna uppe. Det hjälper med humor, interaktivitet och 2-3 aktiviteter där publiken måste röra på sig.

För uppgifter som kräver intensiv koncentration är tomatmetoden att rekommendera. Den uppfanns av en uttråkad italiensk student, Franscesco Crillo, som hade en timer som såg ut som en tomat (Pomodoro). Efter 25 minuter tar du en paus på fem minuter. Du kan göra fler ”tomat-sessioner” efter varandra. Om du inte har en tomat-timer kan du testa här.

Lägg undan mobilen – ta en riktig paus

Hjärnan behöver pauser, men vi lever i en värld där de blir allt ovanligare. Vi tenderar att hamna i en situation av ständiga ”input” i våra hjärnor med allt mindre tid över för reflektion. Delvis beror utvecklingen på våra mobiler. När Apples dåvarande vd Steve Jobs introducerade smartphones 2007 var det början på en revolution i klass med uppfinningen av hjulet. Smartphonen är en underbar manick som ger oss tillgång till ett globalt, digitalt nervsystem, men den är som en liten hungrig vovve som ständigt vill ha vår uppmärksamhet. Hjärnan gillar belöningar som fås av dopaminkickar från sådant som nyheter, roliga bilder, gilla-markeringar, med mera. Det är lätt att bli beroende och istället för dagdrömspaus titta in i den lilla skärmen. 

Därför är det en fördel att göra sådant som att klippa en gräsmatta. Det går inte att titta i mobilen eller prata i den samtidigt. Du har en monoton syssla, du rör dig, pulsen går upp och tankarna får sväva fritt. Toppen, helt enkelt.

Johan Rapp

Johan Rapp

Hjärnkrönikör

  • Följ skribent

Johan Rapp, mångårig journalist och författare, föreläser om att ”Tankspriddhet är en fin egenskap” och för företag:  ”Konsten att fokusera i en stressig tillvaro ”.  Har skrivit Handbok för tankspridda,  Bli hjärnsmart m fl böcker och driver ett förbund med glimten i ögat, De Tankspriddas riksförbund.

tankspridd.se   
johan.rapp@edwork.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Johan Rapp

Johan Rapp

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill