Aktiv prioritering sparar det mentala batteriet

5 nycklar för ett hållbart arbetsliv, del 3: Bli riktigt bra på att prioritera det du vill och behöver.

Hälsa | ARTIKEL | JUNI 2019

Bli riktigt bra på att prioritera det du Vill och Behöver.

Bli riktigt bra på att prioritera det du Vill och Behöver.

De flesta av oss har nog en vardag där det alltid känns som det går att göra mer. Där ”att göra”-listan för både jobb och fritid känns helt omöjlig att bocka av, och dessutom fylls den på hela tiden. Vi kommer helt enkelt aldrig att bli klara med allt. För livet kommer fylla på med saker vi både vill och behöver göra. Och om vi ständigt lever med ett mentalt förhållningssätt utifrån vad vi inte har gjort och vad vi inte hinner med, ja då tär det både på hälsan, glädjen, och på vårt värdefulla mentala batteri. 

Det handlar lite krasst om att landa ordentligt i att vi aldrig på riktigt kommer hinna allt vi kan ha i huvudet. Och det leder oss till insikten att vi behöver bli riktigt bra på att prioritera det vi vill och behöver.

”Jag har inte tid” är ett väldigt vanligt uttryck och jag är övertygad om att de flesta förstås inser att tiden är vad den är och att det istället handlar om att man försökt fylla den med för mycket aktiviteter. Jag har skrivit en artikel om att skapa ett bättre förhållande till sin tid här.

Aktiv prioritering handlar om att utgå ifrån tydliga värderingar, reflektera över hur jag behandlar mina arbetsuppgifter och hur jag utvärderar det som redan gjorts. I syfte att skapa ett hållbart arbetsliv, och liv.

En hjärnsnäll variant av sinnesrobönen:
Jag prioriterar aktivt det jag vill och behöver i mitt liv. 
Jag lägger tid och kraft på det jag kan påverka och jag reflekterar regelbundet över mina val.

Tydliga värderingar ger klara prioriteringar

Våra värderingar ger oss en tydlig bild av vad som är viktigt för oss och hur vi vill agera. Att lägga tid på något som inte känns viktigt eller att inte ha tid till det jag värdesätter, det orsakar en inre stress över tid. Om det är viktigt för mig att ha tid för familj och vänner, men jag fastnar i att lägga större delen av min tid på jobbet kommer det påverka mig negativt. Om jag värdesätter att ha tid att röra på mig, att ta hand om min hälsa genom att sova och äta bra, men slarvar med både sömn och motion kommer både kropp och psyke att påverkas negativt. Och om jag tar på mig för mycket uppgifter och inte känner att jag kan utföra dem på ett bra sätt medan det samtidigt är viktigt för mig att göra saker ordentligt så sliter det på mitt välmående.

Det vi lägger tid på återspeglar vilka vi är och vilka vi vill vara. Det jag prioriterar talar om vad jag värderar och när det inte känns rätt behöver jag förändra mina prioriteringar. Det kan vara lättare sagt än gjort. Jag brukar säga att de frågor vi allra helst behöver ställa kommer från oss själva och vi behöver skapa sätt att komma ihåg att ställa dem. Utifrån kommer ofta frågor om saker man kan göra eller vara med på, men för att svara ja och nej på rätt saker gäller det att lägga till frågor till sig själv. Till exempel:

  • Är det viktigare för mig att jobba vidare nu, eller ska jag bryta för att ha tid till min familj eller mina vänner?
  • Vad behöver jag mest just nu för att må och prestera bra på kort och lång sikt?
  • Vad känns mest meningsfullt för mig att svara på den här förfrågan?
  • Vad vill och behöver jag den kommande veckan?
  • Hur tar jag bäst hand om min hälsa?
  • Kan jag verkligen ta in det här eller blir det bara något jag bockar av?
  • Och en fråga som jag verkligen tycker talar om huruvida man prioriterar det man verkligen vill och behöver: Gör jag saker för att jag trivs med att göra dem eller för att ha dem gjort?

Att medvetet prioritera vår tid handlar förstås om saker vi kan påverka på både kort och lång sikt. Vissa prioriteringar är inget man förändrar bara sådär över en dag. Att arbeta deltid för att ha mer tid till saker utanför jobbet till exempel. Att kanske byta jobb helt och hållet. Men ganska många omprioriteringar går faktiskt att göra utan större omstörtning i kalenderlivet. 


Att prioritera är livsviktigt

Det handlar som sagt om att först och främst acceptera att vi inte kommer hinna allt, och ofta inte heller ens det vi valt ut och tror att vi ska hinna. För att hamna rätt i slutet av dagen, veckan, månaden och året gäller det att ha koll på det som absolut inte får prioriteras bort. Hit hör sådant som många som jobbar sig in i den beryktade väggen börjar slarva med: Att ta hand om sin sömnhygien och låta den komma före i stort sett allt som inte rör liv och död. Att leva livet utvilad är fundamentet för allt. Allt, allt! blir lättare om du tar hand om din sömn. Utöver det att se till att röra på sig tillräckligt och äta näringsrikt.  Att ha tid för relationer och inte konstant avboka vänner och närvaro med familjen. 

Vad gäller ”att röra på sig” handlar det inte om en träningssatsning som faktiskt är något man kan behöva prioritera bort för andra saker som upplevs viktigare. Motion för hälsa är betydligt enklare och mer kravlöst men är, med ökande forskningsstöd, något vi behöver som bas för vad vi än vill göra i livet.  

Det här är the basics. De här bitarna behöver alla prioritera för att överhuvudtaget kunna skapa förutsättningar för att prioritera in och ut andra saker. Hur ser du till att de får ta en högt prioriterad plats i din vardag?

Prioriteringar på arbetsplatsen

Många upplever att de inte hinner med allt de vill på jobbet. Det ska tilläggas att många förstås har jobb där det inte går att prioritera om under och mellan arbetsdagar, men om vi utgår från ett läge där vi kan påverka vad och när vi gör saker så finns det några saker att tänka på. Många känner nog igen sig i begreppet ”släcka bränder”. Det är tacksamt att beta av sånt som skriker på uppmärksamhet, där någon specifikt ber mig om något och att svara på emails. Det är jobbigare att lägga tid på sånt som är viktigt, men inte känns viktigt just nu. Eisenhowers berömda matris med viktigt/bråttom, bråttom/viktigt kan vara en riktigt bra hjälp här. Hur prioriterar jag så det som är viktigt men inte bråttom får tid och uppmärksamhet varje dag/vecka, så det inte blir både bråttom och viktigt och sällan blir lika bra genomfört? 

Ett sätt är att se över det som är planerat prioriterat regelbundet: Varje morgon, varje vecka, varje månad och på större cykler - och ställa sig några väl valda frågor utifrån både sina värderingar, sina drömmar och mål. Som exempel kan vi ta en arbetsvecka:

  • Hur har jag planerat in tid för god sömn, motion och samvaro?
  • Vad måste verkligen bli gjort den här veckan och hur planerar jag in det?
  • Vad är inplanerat i övrigt den här veckan? Vart tar det mig?
  • Finns det inplanerat tid för det som är viktigt men inte bråttom?
  • Hur känns det som är inplanerat? Hur mycket ser jag fram emot att göra och hur mycket vill jag bara ha gjort?

Dina svar på de här frågorna ger dig en bild av om du prioriterar rätt saker för dig.

Reflektion - en utvärdering av prioriteringar

Med samma regelbundenhet som du planerar din tid kan du med fördel reflektera över vad du använt din tid till hittills. 

  • Hur känns det efter idag, den här veckan, den här månaden?
  • Vad önskar du att du lagt mer tid på? 
  • Vad känns ogjort på jobbet eller fick göras skyndsamt och/eller i sista minuten? 
  • Hur är dina energinivåer? 
  • Vem saknar du? 

Med reflektion får du en tydlig bild både av vad du faktiskt prioriterat, hur det får dig att känna och därmed på men också av vad du vill prioritera att använda din unika tid till framöver.

Som sagt, tiden kommer aldrig räcka till allt du vill och tänker att du borde göra. Genom att ta avstamp i dina värderingar, det som känns meningsfullt för dig, kan du välja att prioritera rätt. Genom att regelbundet reflektera över dina prioriteringar kan du skapa förutsättningar för att känna att din unika tid läggs på det som känns viktigt för just dig, både nu och framöver.

Sköt om dig och din tid!

Ann-Sofie Forsmark

Ann-Sofie Forsmark

Expert inom hälsostrategi och hälsomanagement på arbetsplatsen.

  • Följ skribent

Ann-Sofie brinner för hållbar prestation, högt engagemang och produktivitet både för organisation, team och individ. Hon arbetar strategiskt med hälsofrågor med fokus på management, ledarskap och medarbetarskap. Ann-Sofie har varit verksam i olika roller i hälsobranschen i snart 20 år och nästan lika många år som ekonom med roller som revisor, controller och ekonomiansvarig både i Sverige, England och Australien. 

Ann-Sofie är också en av personerna bakom podden Health for Wealth – Hållbar hälsa på jobbet.

www.formstarkhalsa.se
www.healthforwealth.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Ann-Sofie Forsmark

Ann-Sofie Forsmark

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Ann-Sofie Forsmark om Det hållbara arbetslivet:

Del 1 Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Del 2 Känslan av mening skapar potential

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill