Svårt att stressa ner under semestern

Torbjörn Åkerstedt, stressprofessor: "Viktigt att göra ingenting under en del av semestern."

Hälsa | HR | Arbetsmiljö | Karriär | ARTIKEL | JULI 2013

Sommartider är semestertider, och många hoppas kunna bli kvitt jobbstressen under ledigheten. Det är dock lättare sagt än gjort - faktum är att antalet personer som söker vård för stress brukar öka efter sommarledigheten. Professor Torbjörn Åkerstedt förklarar varför semestern inte botar stressen - och ger tips om hur du bör hantera en arbetssituation som får dig att må dåligt.

Många arbetstagare som lider av stress räknar med att semestern ska ge dem den återhämtning de behöver. Det är dock ofta en illusion - i själva verket är antalet personer som söker vård hos Stressmottagningen som flest just efter sommarsemestern, skriver tidningen Computer Sweden.

Några veckors vila räcker helt enkelt inte för att bli av med stressen - och när man kommer tillbaka till jobbet dröjer det inte länge förrän stressymptomen kommer tillbaka.

Svårt att ladda om

Torbjörn Åkerstedt är professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet samt vid Karolinska institutet. Han förklarar att det finns flera skäl till att många söker vård för stress efter semestern.

- Ett vanligt skäl är att man har lagt väldigt stor vikt vid semestern. Vi tror att vi kan justera det som har blivit snett när vi väl får semester, men det går oftast inte. Även om vi inte medvetet resonerar på det sättet så finns det inbyggt i bakhuvudet att semestern är den stora återställaren, säger Torbjörn Åkerstedt.

- Det är också vanligt att man umgås för mycket och för intensivt med familj och släkt under semestern - man kommer för nära inpå varandra, vilket skapar emotionella reaktioner. I en arbetssituation är man lite mer skyddad mot sådant, förklarar han.

Viktigt att göra ingenting

Semester är således ingen garanti för att stressen försvinner - men det kan ändå vara bra att tänka igenom hur man ska spendera sin ledighet för att kunna vila ut och ladda om batterierna. Dessvärre finns det väldigt lite forskning om just semester, säger professorn - men han kan ändå ge några generella råd om vad man bör tänka på.

- Man bör använda semestern till sådant som man inte gör resten av året. Tyvärr är det många som inte hinner ta det lugnt under ledigheten. Man behöver ligga på soffan och äta praliner, eller läsa en bok i hängmattan - men många glömmer bort det för att de ska måla om huset och umgås med släkten, säger Torbjörn Åkerstedt, och fortsätter:

- Det gäller att fördela tiden. Man ska göra ingenting under en del av semestern, jag tror att vi ibland behöver påminnas om att det är tillåtet.

Prata med chefen - eller byt jobb

I semestertider är det också vanligt att man tar tillfället i akt att tänka igenom sin stressade arbetssituation. Föreställningen att man ska lösa sina livsproblem under ledigheten kan i sig vara en belastning som gör det svårare att vila ut, säger professorn. Å andra sidan kan det vara nödvändigt att besluta sig för en åtgärd om man verkligen lider av stress.

Att ge generella råd till personer som har drabbats av stress är väldigt svårt, säger Torbjörn Åkerstedt - allting beror på vilken arbetssituation man befinner sig i och hur allvarliga stressymptom man har.

- Om chefen är en person som går att tala med så måste man ta upp problemen direkt, men alla chefer går ju inte att tala med på det sättet. Då finns det också en risk att man blir betraktad som en avvikare om man tar upp problem av det här slaget, att man blir mer eller mindre omedvetet utfrusen, säger Torbjörn Åkerstedt.

- Det mest dramatiska är att byta jobb, men det är den enda lösningen om stressen är allvarlig och chefen inte går att prata med. Det går inte att föra ett ensamt krig mot hela omgivningen, såvida man inte är en väldigt stark person.

Ångest och sömnproblem

Hur vet man då att stressen är så allvarlig att det krävs drastiska åtgärder? Det finns åtminstone två tydliga tecken på att man måste förändra sin arbetssituation.

- Dels handlar det om den inställning man känner inför sitt arbete. Om du får ångest av att gå till jobbet så är det en väldigt bra indikator på att något måste göras. Den andra indikatorn är att arbetet stör din sömn, du ligger ofta vaken och tänker på problemen på jobbet. Då är du för stressad och behöver göra någonting åt din situation, säger Torbjörn Åkerstedt.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • HR
  • Arbetsmiljö
  • Karriär

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill