Värdet av mänskligheten stiger med digitaliseringen

BLOGG | MARS 2017

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

Den där pockande känslan av att jag borde lära mig mer om det här. Frustration, rädsla, ett obehag och som tanken på att stoppa fötterna i det kalla vattnet en av de första dagarna under försommaren. Helt ärligt, vad är digitaliseringen och för vem är den till?

Jag vet, digitaliseringen har pågått under en längre tid, jag borde veta mer om den. Skulle kunna komma med en massa ursäkter och bortförklaringar till kunskapsbristen. Nöjer mig med ett enkelt; jag har inte prioriterat det och lever i okunskap. En luddig tanke om att den har något att göra med att i framtiden ska allt vara digitalt, vad nu det innebär.

Får förmånen att besöka Personal & Chef-mässan i Kista. Tema är bland annat framtidens ledarskap och digitalisering. En uppsjö av föreläsningar i ämnet. Ingenstans att gömma mig längre, bara att dyka ner i det jag uppfattar som ett kallt och mörkt digitaliseringsvatten.

Under första föreläsningen inser jag snabbt att det är skillnad på digitisering och digitalisering. Digitisering är när man tar något som redan finns fysiskt och gör det digitalt, en konverting av något analogt till digitala ettor och nollor. Som att ta en pappersblankett och göra en pdf-fil av den för att läsa på en skärm eller som att istället för att ringa till ett hotell och att göra en rumsbokning så gör man bokningen online. Användbart och praktiskt, javisst kan det vara det, men att digitalisera något är det inte. Det är digitisering.

Enligt Ashkan Fardost, forskare och föreläsare, är digitalisering digitalt med fokus på människan. Man behöver ta hänsyn till mänskliga beteenden för att det ska bli digitalisering. Eller som Digitaliseringskommissionen uttryckte det 2014 ”En digital agenda i människans tjänst”.

Digitalisering är en förändringsprocess där man utvecklar service, tjänster och arbetssätt med en digital bas och framför allt har fokus på beteenden. För pappersblanketten skulle det vara att den blir en behovsbaserad e-tjänst. För rumsbokningen blir samma utveckling en airbnb-tjänst istället.

Känner mig mer upplyst och har koll på läget. Sen kommer det.

AI-revolutionen kommer att äta digitaliseringen till frukost. Ungefär 40% av dagens jobb beräknas ersättas av artificiell intelligens, datorer och robotar, säger Ashkan Fardost. Dessutom är teknologi en exponentiellt accelererande process, ju mera avancerat det blir desto snabbare blir avancemanget. Tekniken kommer aldrig någonsin mer vara så långsam som den är nu.

Nu vill jag på riktigt krulla ihop mig till en boll på golvet och försvinna. Blir matad med ett youtube-klipp om en robot som, när den ställs inför problem kan lösa dem själv, utan att förprogrammering. Roboten tänker alltså själv ut lösningen på problemet. Pratar med en kollega som intervjuat en professor i AI. Professorn säger att det kommer en tipping-point när människan förlorar kontrollen över robotarna och de blir smartare än oss. Förresten vet man inte om den gränsen redan är passerad. Tanken svindlar och jag vill kliva av berg-och-dalbanan nu!

Ny dag, nya föreläsningar och möjligheter. Jonas Hammarberg, VD och senior partner på Awesome Group, kastar in mig i samma mörka tankar om digitaliseringen som jag hade dagen innan. Allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Den enkla jobben kommer att försvinna och ersättas av robotar, mänsklig arbetskraft blir överflödig. Buhu, hur ska det gå, tänker jag, precis som min farmor brukade säga. Så säger Hammarberg: Sista meningen hänger lös här, upplever jag… säger han det som kommer nedan? Kanske det bara saknas ett kolon isf?

Det är inte ett teknikskifte, det är ett mänskligt skifte.

Kan det handla om hur man tar det, och inte hur man har det, tänker jag. Ett svagt sken börjar bli synligt i horisonten.

Fortsätter att simma i det som nu blivit ett lite mindre kallt vatten av digitalisering. Digitala upplevelser ger hjärnan fina duschar av dopamin och serotonin genom feedback och bekräftelse. Genom likes, kommentarer och lösta nivåer i spel till exempel. Så kommer en nyhet för mig. Det finns en sak som det digitala inte kan framkalla hos människan, oxytocin. Detta härliga hormon som frigörs i kroppen av fysisk beröring, sex och socialt umgänge. Yes, solen i mitt sinne går upp och skiner med varma strålar. Vattnet blir varmare och klarare. Värdet av mänskligheten stiger med digitaliseringen.

Min personliga investering i timtals av studier i kommunikation, förändringsprocesser, självledarskap, coaching och ledarskap verkar plötsligt som en himla bra grej. Människor är grejen!

Jonas Hammarberg beskriver de digitala generationerna; infödingarna som har det digitala i blodet, de som lever sina liv i den digitala världen och kommer ut ibland när de är hungriga. Immigranterna, de som aktivt valt att flytta in i det digitaliserade. Dinosaurierna som bestämt sig för att det där nya är minsann inget för dem och som enligt Jonas Hammarberg kommer att gå samma trista öde till mötes som de riktiga dinosaurierna som dog ut för 65 miljoner år sedan. Och så de alla yngsta, våra digitala alfas, de som föds med Ipaden fastlimmad i handen, lärde sig swipa höger när de var sju månader gamla och inte ser någon skillnad på fysisk och digital värld.

En stunds reflektion infinner sig, var befinner jag mig egentligen bland generationerna? Och har det med ålder att göra? I samma sekund som den tanken passerar hör jag Hammarberg.

”Det finns alltid ett val! Och det har inget med ålder att göra.”

Så sant.

Nu har jag grepp om digitaliseringen. Kunskap är inte bara makt, kunskap skapar trygghet. Nästa gång jag är rädd för något ska jag ta reda på mer om det snabbare. Promise.

Lotta Strindberg

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill