”Barnen är bensinen”

Att driva förskola handlar om ledarskap på många nivåer.

Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2011

När Eva Sifversson blev chef för den fristående Pysslingförskolan Gläntan i Enskede utanför Stockholm, var en av utmaningarna att leda de som tidigare var hennes kollegor. Efter nästan fyra år på posten har hon lärt sig det - och många andra saker. Hon brinner för sitt jobb och har fått förmånen att se ledarskap på många nivåer.

Förskolan Gläntans gård är lummig. Förutom barnen som leker, hörs kacklet av några hönor som håller till i anslutning till lekområdet. På gården finns också små stugor och avgränsade platser där barnen får eget lekutrymme. Det är inbjudande.

Den inbjudande känslan gäller också i personalrummet där Motivation.se träffar Eva Sifversson.

- Miljön är viktig. Om jag satsar på trivsel får vi glada pedagoger på förskolan. Och glada pedagoger innebär glada barn. Glada barn resulterar även i glada föräldrar, konstaterar Eva.

Hennes sätt att skapa trivsel i personalgruppen handlar bland annat om att ha färska blommor på borden och erbjuda bra och attraktiva utrymmen för personalen att pausa på.

Unknown photo imported from Drupal
- Jag vill skämma bort dem, för det förtjänar de. Det kan man göra på många sätt, till exmpel också genom att erbjuda fortbildning när behovet finns och att alltid lyssna på önskemål och åsikter. Vi jobbar också med att alltid växla arbetslag och byta arbetsuppgifter, inte minst för att alla ska få chansen till variation och utveckling – såväl yrkesmässigt som på det personliga planet.

Sadlade om och bytte bransch

Eva blev tillfrågad om att ta över ledarskapet på Gläntan för 3,5 år sedan, efter att ha arbetat som förskollärare. Innan hon blev förskollärare arbetade hon som ekonom i egna företag. Skillnaden mellan de branscherna är stor och hon stod plötsligt inför en rad nya utmaningar, bland annat skulle hon bli chef över de som tidigare var hennes jämlika kollegor.

- Det visade sig inte vara så svårt som jag trodde från början. Jag är ganska tydlig som person, tror jag, så alla visste vad jag stod för. Och det var en riktig ”wow-känsla” att få möjligheten att vara med och utveckla verksamheten på längre sikt och i olika led.

En av de viktigaste faktorerna i ledarskapet tror Eva är närvaro. Hon provade, tillfälligt, att vara chef över två förskolor samtidigt. Men det fungerade inte, tyckte hon.

- Jag vill vara personlig, utan att för den skull bli privat. Jag kan till exempel alla barnens namn här på Gläntan och det är hundra stycken små individer. Jag kan alla föräldrars namn och jag gillar att möta folk, ta emot deras åsikter och kommunicera. Man ska känna sig välkommen här, oavsett vad det gäller.

Hon beskriver hur hon får se resultatet av sin närvaro via barnen, som kallar henne ”Eva-chefen” och gärna vill prata och krama när hon kommer. Alla vet vem hon är och hon blir aldrig anonym. Under vårt samtal kommer den ena efter den andra ur personalstyrkan in med frågor eller funderingar.

”Inga hemligheter”

Kommunikationen är central i Evas verksamhet. Öppenhet och transparens är extra viktigt i förskoleverksamheten, menar hon. Att föräldrar vågar säga ifrån och att personalen kan ta det på rätt sätt är något som i sin tur påverkar dynamiken i barngrupperna.

- Det ska inte finnas några hemligheter. Vi är öppna med hur verksamheten drivs, vi kommunicerar våra tankar och är aktiva på förskolans webbsida. När alla får vädra sina synpunkter skapas en trygg miljö där alla vet att det är okej att känna, tycka och tänka.

Eva vill vara tydlig i sin kommunikation och hon är övertygad om att motsatsen skapar diskussioner och funderingar som är destruktiv för verksamheten i längden. Hon jämför sin relation till personalgruppen med personalens förhållande till barnen.

- Jag gör ju precis som de gör med barnen; jag har medarbetarsamtal, försöker se deras behov och personligheter och ser till att de får utvecklas i den takt de är mogna för. Jag håller organisationen platt och vi lär oss hela tiden av varandra. Jag vet inte allt, även om jag är mycket väl insatt i verksamhetens alla delar. Det tror jag man ska vara.

Tecken på gott ledarskap

De olika nivåerna av ledarskap som finns i förskolevärlden är något som många kan lära av även i andra branscher, menar Eva. Att lyckas få en barngrupp att fungera är ett tecken på gott ledarskap.

- Att leda barngrupperna är många gånger mycket svårare än det ledarskap jag sysslar med. Barn kan man inte övertyga eller kräva saker av, på samma sätt som med vuxna. De förstår inte konsekvenser och kan inte tänka i flera steg. Ett gott ledarskap känns direkt i gruppen. Barn märker direkt om man inte klarar av sitt ledarskap.

Det handlar om att lyssna in och jobba efter barnens behov – precis som i vilket annat ledarskap som helst. Det låter så enkelt, men är något av det svåraste man kan tänka sig.
Men även om utmaningarna avlöser varandra, som det alltid gör när man arbetare med människor, vill Eva aldrig byta bransch.

- Nej, nej! Det här är alldeles för roligt! Det är så oerhört tillfredsställande att få vara med när det händer något i arbetslagen, när människor utvecklas och växer med sin uppgift. Och sen barnen! Vilken lycka! Det är barnen som är bensinen.

Eva Sivferssons råd för att lyckas med ledarskap

  • Att äga kunskap om verksamheten. Det inger respekt och förtroende att ha full koll på läget.
  • Tydliga mål för alla att arbeta efter.  
  • Satsa enormt mycket, både tid och energi, på medarbetarna. De är din resurs, utan dem – inget ledarskap.
  • Ha prestigelöshet inför uppgiften. Var mottaglig för kritik och nya tankar. Var öppen för arbetsplatsbyte – det ger enormt mycket tillbaka.
  • Engagemang på alla plan.
     

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill