”För generation Y är arbete inte en tid och plats – det är ett resultat”

Motivation.se träffade författaren och föreläsaren Linus Jonkman och pratade generationsanpassat ledarskap: ”Generation Y har en idealism som jag tror alltid kommer vara en stor del av deras generationssjäl”.

Ledarskap | ARTIKEL | JULI 2013

Linus Jonkman åker kors och tvärs över landet - alla vill höra honom föreläsa om nästa generation som är på väg in på arbetsmarknaden; de unga talangerna. Själv är han en nyfiken prick som läser allt han kan komma över inom psykologi, ledarskap och teorier kring ämnet. ”Till slut uppnådde jag en kritisk massa och kände att jag själv var tvungen att skriva egna böcker”, säger han till Motivation.se som får en pratstund mellan en föreläsning och en inbokad lunch.

Cirka 200 föreläsningar om ledarskap och generationer har han hållit, Linus Jonkman – författaren som numera blivit synonym med ungt ledarskap och snart kan erhålla epitetet ”guru”. Han har bland annat skrivit boken ”Generationsanpassat ledarskap” som har undertiteln ”Från Pearl Harbor till Pearl Jam - Lär dig att förstå vad som motiverar och engagerar olika generationer”. Den blev ganska snart en försäljningssuccé. För suget efter råd, tips och kunskap kring hur den kräsna Generation Y ska lockas in i ett traditionellt yrkesliv är enormt.

På frågan om han haft som mål att bli författare så är svaret faktiskt ”Nej, inte direkt”.

- Jag har alltid haft ett stort intresse för människor och jag är väldigt nyfiken av mig. Jag läser allt jag kan komma över om psykologi, relationer, teorier och till exempel situationsanpassat ledarskap. Till slut uppnådde jag en kritisk massa i huvudet och kände att jag måste få ut alla tankar och idéer någonstans! Så jag började föra dialog med min chef.

Tillsammans med den dåvarande chefen började Linus formulera något som mynnade ut i både bok och utbildning. Och då började förfrågningarna droppa in – ”Kan du komma och föreläsa?”. Sen dess har det rullat på.

- Jag har breddat mig med tiden också. Det ena ämnet går in i det andra och det uppstår hela tiden nya infallsvinklar. Nu är jag till exempel inne mycket på unga talanger – Talang 2.0. Hur kan man dra fördelar av medarbetare med olika egenskaper, såsom extrovert och introvert? Hur kan människors naturliga egenskaper bli en tillgång på jobbet?

Och som Linus gör; han skriver en bok i ämnet som intresserar honom. Den senaste heter ”Introvert – den tysta generationen” och handlar om hur olika tidsepoker favoriserat olika personlighetstyper. Jämför samtidens obligatoriska sociala medie-närvaro med det gamla talesättet ”Tala är silver, tiga är guld”…  Nog har det hänt en del.

Det ligger i uppfostran?

Generation Y kallas de, de som är unga och på väg in. De beskrivs som kräsna, egensinniga, bortskämda och nonchalanta. Så är det naturligtvis inte, men schablonbilden måste ändå ha kommit någonstans ifrån? Linus menar, och jag tror han har rätt, att mycket ligger i hur de blivit behandlande av sina föräldrar.

- Generation Y har fått veta att fritiden är viktig och att tid är viktigare än lön, till exempel. De har växt upp med föräldrar som jobbade jämt. Och som vanligt i ett generationsskifte så svänger pendeln och det blir en motreaktion, därför har balansen i livet blivit en viktig fråga dem. Se på oss 70-talister som växte upp i ganska politiskt medveten miljö. Vi är rätt skeptiska till politik och inte alls särskilt lättimponerade. Vi är en väldigt misstänksam generation. 

Så om andra värden än pengar är viktigare idag, är det kanske inte så konstigt om den nya inställningen är att personer är viktigare än kompetens i en rekryteringssituation. Kunskap är något du kan tillföra, egenskaperna finns redan där. Att anställa rätt person på rätt plats har blivit en kostnadsfråga och en varumärkesfråga för företagen. En felrekrytering kostar och en missnöjd medarbetare som lämnar, sliter på varumärket i en värld där många branscher är ankdammar.

- Man ska dock komma ihåg att folk inte vill byta jobb oftare idag – däremot har man inställningen att man hela tiden letar något bättre. Så det är lite av nyckeln. Om man lyckas få unga medarbetare att trivas med kulturen, arbetsuppgifterna och företagsvärderingarna så kommer de inte söka sig vidare. Det gäller alltså att inte bara attrahera – utan också lyckas behålla.

Guldklocka är ute

Guldklocka är, med andra ord, ute sen ett tag tillbaka. Den finns inte längre. Istället bör ledarskapet handla om att öppna dörrarna för människor att utvecklas och prova på andra företag, men alltid ha chansen att komma tillbaka. Linus Jonkman kallar det ”Boomerangpolicy”. 

Att beteenden förändras över tid är kanske inte konstigt, men på vilket sätt sker det? Jonkman berättar om långtidsstudier där man ställt samma frågor och får en tidsresa över hur attityder förändrats i vårt samhälle.

Till exempel visar studien att det viktigaste i barnuppfostran, fram till cirka 1960, var disciplin och lojalitet. Efter 1960 sker en tydlig förändring - då blir det viktigt att lära barnen att stå för sina åsikter och följa sina drömmar. Inget är konstant, allt förändras. Allt som är fast förflyktigas.

- Det har också skett en rad förändringar som berör oss mycket. Vi har generellt höjt vår levnadsstandard, vi lever längre och kan bota, eller åtminstone bromsa, svåra sjukdomar. Dessa faktorer påverkar våra affärsmodeller och behov. Snart förlorar vi fler i pension än som kommer in och även där påverkar våra förändrade attityder - ingen vill idag fylla de yrkesroller som snart står tomma – de unga vill helt enkelt ha andra typer av jobb. Halveringstiden på en utbildning idag är tre år, förut kunde man utbilda sig och jobba med den som grund ända till pensionen. Allt har ett högt tempo.

Olika livsinställningar

Och samtidigt blir företagen alltmer medvetna om att medarbetarnas engagemang och motivation påverkar både de ekonomiska vinsterna och bolagets framgång på alla plan. En engagerad medarbetare motsvarar tre andra som inte bryr sig, säger Jonkman. Han menar att många organisationer idag är konfigurerade att tillfredsställa en annan typ av tänk och har svårt att ta till sig de yngres värderingar.

- Undersökningar visar att Generation Y jobbar i genomsnitt 37 timmar i veckan, medan Generation X ligger på ungefär 43 timmar. Det ena är inte bättre eller sämre, det är bara olika livsinställningar och det måste en arbetsgivare förstå.  Generation Y:s nummer ett på jobbönskelistan är ”En chef som jag kan respektera och lära mig ifrån”. För dem är arbete inte en tid och plats – det är ett resultat.

Generation Y må vara unga, men de nafsas redan i hälarna av nästa gäng – Generation Z, födda från 1990 och framåt. Kan vi säga något om deras inträde på arbetsmarknaden?

- Ja. Generation Z pekar tillbaka mot en större kollektivism igen, från att ha haft rätt många år av individualistiskt tänkande. De är skötsamma, familjekära och prioriterar det gemensamma i stor utsträckning. Det materiella är inte lika viktigt och de är riktigt etablerade digitala nomader – de har IT i blodet.

Och vi kan konstatera att det är de yngre som sitter på mycket av kompetensen idag. Linus påpekar att iPaden är den första tekniska prylen som började som en trendig ”måste-ha”-sak för medelålders män, men som med tiden blivit alltmer av en barnleksak. Många av ungarna kan tekniken bättre än sina föräldrar redan.

Den pensionerade Generation Y?

Mycket handlar alltså om hur vi blivit formade under våra barnaår, det präglar vilken typ av arbetskraft vi är och blir. Men om vi vågar blicka framåt då? Hur kommer Generation Y vara när de närmar sig pensionsålder, vilken den nu kan bli i framtiden? 

- Jag tror de kommer fortsätta vara den föränderliga generation som gör saker i korta cykler och som inte letar efter status quo för att känna trygghet. Deras karriärer är mer av en tvärgående resa än en stege. För dem är förändring ett normaltillstånd därför att deras uppväxt har genomsyrats av tvära kast både i ekonomi och arbetsmarknad.

- Jag tror också att de kommer att fortsätta att betrakta arbetsrollen från toppen av Maslows behovstrappa där "vad" som skall göras är underordnat "varför" det skall göras. Kort sagt så tror jag att de där mjukare delarna av anställningen med värdegrund, kontext och ledarskap kommer vara det som de vurmar för när de värderar en anställning. Jag ser det som självklart att detta inte kommer att mogna bort med tiden. Det som kan förändras med stigande ålder är möjligtvis bilden av "en engagerande karriär". Allt fler finner engagemang i yrkesroller som inte är flashiga och rör media. Man upptäcker det fina i traditionella yrken och mer familjeorienterade karriärvägar. Generation Y har en idealism som jag tror alltid kommer vara en stor del av deras generationssjäl. Generellt sett så byter de inte tid mot pengar och det kommer aldrig bli meningsfullt för dem.

Klockan går och Linus ska på lunchmöte. Men innan han hastar iväg vill jag ha svar på frågan vad som driver honom, sjuttiotalist som han är.

En kort betänketid, men svaret verkar ganska givet när det kommer.

- Det är att lyckas göra en historia och en berättelse av något som egentligen är ganska abstrakt. Data och statistik säger så oerhört mycket, men bara om man sätter det i sitt sammanhang. Det vill jag göra. Berätta en historia baserad på fakta och kunskap.  

 

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill