Silkeslena fötter – en historia om målbilder

”Ett sätt att pröva om du har formulerat ’bra’ mål är att ställa dig frågan ’varför’. Minst tio gånger…”

Kommunicera | Ledarskap | ARTIKEL | FEB 2015

Ewa Braf, Ledarskap, Kommunikation

Ewa Braf, Ledarskap, Kommunikation

En målbild – en bild som sammanfattar känslan som infinner sig när målet är uppnått. En oerhört viktig pusselbit för att faktiskt fortsätta sträva. Ewa Braf gör en träffande beskrivning med hjälp av berättelsen om hur hon kom ut från apoteket med en elektronisk fotfil i handen… ”Om vi ska kunna uppbringa tillräckligt med motivation och uthållighet för att kunna skapa det vi vill, då behöver vi en klar bild av vad det är som kommer bli annorlunda när målet är uppfyllt.”

Mamma, du behöver köpa en elektronisk fotfil, säger sonen helt plötsligt under middagen. Jaha, responderar jag förvånat, vad tänker du då? Jo, om du köper en elektronisk fotfil så kommer du få silkeslena fötter i upp till 28 dagar, svarade han. Jaha, det låter ju fantastiskt och hur vet du det? Det har jag sett på Tv-reklamen, säger han säkert. Ett par veckor förflöt och så befann vi oss på Apoteket. Sonen tar ett varv i butiken medan jag väntar i kön. Efter en stund kommer han ropandes tillbaka: Mamma, mamma, jag har hittat den! Den elektroniska fotfilen jag pratade om. Stolt visade han upp den.

Jag tog apparaten i min hand och studerade den nogsamt och min uppmärksamhet fångades snabbt av prislappen… 399 kronor!  Det var väl ändå lite saftigt för en fotfil, tänkte jag. Med bestämda steg gick jag tillbaka till hyllan där fotfilarna låg och bredvid de elektroniska låg den traditionella fotfilen för 20 kronor. Lite provocerad tog jag den elektroniska fotfilen i ena handen och den traditionella i andra och ställde mig återigen i kön.

När det väl var min tur tittade jag uppfodrande på apoteksbiträdet och frågade: Kan du säga mig vad det är för skillnad på resultatet om jag använder den elektroniska i jämförelse med den vanliga fotfilen? Biträdet såg först lite tveksam ut, men svarade: Ingen skillnad alls. Resultatet blir detsamma, men med den elektroniska filen får du samma resultat tio gånger så snabbt. Bra svarat, sa jag, och vägde återigen de båda filarna i händerna… 399 eller 20 kronor? Nej, det får bli en ny vanlig fotfil tänkte jag för mig själv. Men så hörde jag min sons röst: Mamma, tänk dig, silkeslena fötter i upp till 28 dagar! Jag gick ut från Apoteket med en ny elektronisk fotfil.

Så vad vill jag säga med denna lilla anekdot ur livet? En tänkvärd aspekt är att barn är otroligt skickliga säljare och de snappar upp de mest fascinerande sakerna.

Min huvudpoäng handlar dock om vikten av målbilder. Sonen pratade egentligen inte så mycket om själva fotfilen eller dess elektroniska funktion. Det han gjorde var att etsa fast en bild av resultatet av att använda den elektroniska fotfilen. En bild av silkeslena fötter.

Det här är en så oerhört centralt del av allt vi vill i och med livet. Om vi ska kunna uppbringa tillräckligt med motivation och uthållighet för att kunna skapa det vi vill, då behöver vi en klar bild av vad det är som kommer bli annorlunda när målet är uppfyllt. Vi behöver förankra och integrera visionen i oss själva så att den styr vårt agerande. Det handlar i mångt och mycket om mental träning.

Fundera på vad du har för mål just nu. Kanske kämpar du med ett nyårslöfte eller kanske har du något annat du länge har velat åstadkomma men ännu inte uppnått.

Två vanliga löften/mål är att skapa ett mer hälsosamt leverne och att börja träna flitigare. Vad är vinsten med dessa mål? När målet är nått, vad kommer vara bättre? Exempel på vinster kan vara att du har bättre kondition, är piggare och ser sundare ut. Och hur kommer du då känna? Kanske stolthet, friskare eller gladare.

Eller så kanske du har som mål att utveckla ditt ledarskap. Oavsett vad det är för aspekt i ditt ledarskap du vill utveckla, vilken skillnad kommer den måluppfyllelsen göra för dig? Vilken positiv påverkan kommer måluppfyllelsen få för dina medarbetare? För verksamheten? För kunderna?

Skillnaden, vinsten eller mervärdet, om du så vill, är nyckeln. Det är nyckeln till att orka fortsätta kämpa mot utmanande mål. Det är nyckeln till måluppfyllelsen. Om vi inte har en klar bild av vad vi får tillbaka av att sträva efter målet då är det lätt hänt att vi tappar lusten och låter saker och ting förbli som de är.

Samma premisser gäller i organisationen. Om inte dina medarbetare inser och förstår vad den önskvärda effekten är av, exempelvis, en förändring är det svårt att uppbåda motivation att bidra. Om de inte har en klar bild av vad som kommer vara annorlunda, då kanske de inte ens vet vad de kan göra för att medverka till en gemensam måluppfyllelse.

Oavsett var du just nu har för mål, så ta en vända till med det. Reflektera över vad du kommer att få tillbaka när du väl nått målet. Vad är din vinst med att nå ditt mål?

Ett sätt att pröva om du har formulerat, för dig, ”bra” mål är att ställa dig frågan ”varför”.  Fråga dig ”varför” minst tio gånger och härigenom kanske du kommer till pudelns kärna. Väl där kan du fråga dig, är det värt insatsen? Är det just det du vill ha och åstadkomma? Är det så du vill känna? Är det så du vill må? Om du svarar ja på dessa frågor, då har du hittat nyckeln som hjälper dig att låsa upp låset och komma i mål.

Ewa Braf

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill