Positivt tänkande – eller emotionell rörlighet?

Självhjälpsrevolutionen, del 3: Finns det några alternativ till ”positivt tänkande”?

Motivera | ARTIKEL | JULI 2016

Kan positivt tänkande vara någonting… negativt? Det låter kontraintuitivt, men faktum är att den rörelse inom självhjälpsindustrin som förespråkar positivt tänkande har fått utstå allt hårdare kritik på senare år. Visst ska man försöka se livet från den ljusa sidan – men att konstant tränga undan negativa tankar är direkt skadligt, menar kritikerna. Ett alternativt förhållningssätt är att anamma ”emotionell rörlighet”. Låt tankarna komma, försök inte blockera dem – men låt dem heller inte styra ditt liv.

Om jag säger åt dig att inte tänka på en elefant, vad är då det första du kommer att tänka på? Låt mig gissa; en elefant.

Detta är ett av grundproblemen med ”positivt tänkande”. Om du intalar dig själv att du inte får tänka några negativa tankar – då kommer just den typen av tankar att ligga och skvalpa i ditt bakhuvud hela tiden, och vara precis så stora och feta som elefanten du nyss satt och tänkte på.

Journalisten Oliver Burkeman skriver i boken Motgiftet: lycka för pessimister att våra konstanta ansträngningar för att tränga undan det negativa i själva verket får motsatt effekt. När vi försöker tvinga oss själva att alltid vara lyckliga och tänka positivt så resulterar det i en osäkerhet och ängslighet som får oss att bygga upp en skyddsmur mot omvärlden.

Är allting ”bra” eller ”dåligt”?

De negativa tankarna finns där av en anledning – när någonting dåligt händer, eller när någonting inte fungerar, måste vi tillåta oss själva att tänka det och kanske till och med må lite dåligt över det.

Därmed inte sagt att idén om positivt tänkande är helt förkastlig. Många av oss har definitivt en tendens att göra onödigt pessimistiska tolkningar av världen, i synnerhet av våra egna liv och saker som händer oss. Visst finns det skäl att säga att man mår bra av att se livet lite mer från den ljusa sidan. Men att alltid tänka positivt är varken nyttigt eller konstruktivt.
Så, hur ska man då förhålla sig till positiva och negativa känslor och händelser, och till livet som sådant?

En diskutabel variant som en bloggare på tidningen Psychology Today föreslår är att helt sluta dela upp livets skeenden i positivt och negativt. Varför ska vi alltid sätta etiketterna ”bra” och ”dåligt” på allting? ”When life hands you a lemon, make lemonade”, säger de positiva tänkarna – men vem är det som bestämmer att du över huvud taget måste se vissa händelser i livet som ”sura”? Kan vi inte bara låta livet komma till oss utan att dela upp allt i positivt eller negativt?
Så kan man förstås resonera. Men den tankegången ligger i själva verket väldigt nära det positiva tänkandets doktrin, eftersom det fortfarande kräver att man slutar tänka negativt.

Emotionell rörlighet

Ett mer jordnära synsätt har framförts i bland annat Harvard Business Review och Forbes. Där föreslås ett förhållningssätt som kallas för ”Emotional Agility” – emotionell rörlighet. Det går i korthet ut på att man ska vara öppen och mottaglig för alla sina känslor och tankar, utan att för den skull låta dessa ta över fullständigt. Det handlar alltså inte om att förbjuda eller tränga undan några tankar, utan snarare om att ha kontroll över dem och i någon mån försöka se dem rationellt, ur ett utifrånperspektiv.

Forbes hänvisar till forskarna Susan David och Christina Congleton och föreslår att man ska hantera sina negativa tankar i fyra steg:

1. Erkänn tanken.

Försök inte tränga undan den negativa tanken, men låt den heller inte dra ner dig i bråddjupet. Erkänn att tanken finns där och var medveten om vilken roll den spelar – betrakta den ”utifrån”, som att den är en separat del snarare än ett med din person.

2. Sök rätt på källan.

Vad är det som orsakar den negativa tanken eller känslan? När upplevde du den sist? Finns det något mönster, någonting som utlöser det negativa? Se det som ett symptom snarare än en del av din personlighet.

3. Acceptera och gå vidare.

Den negativa känslan finns där och kommer nog att återkomma ibland, men det betyder inte att den kan ta över ditt liv om du inte tillåter det. Acceptera känslan, låt den verka ett tag – och bestäm dig sedan för att gå vidare.

4. Låt dig styras av värderingar – inte av tankar.

Bli inte fånge i den eviga kampen mellan positivt och negativt. Bestäm dig för att vara större än de tankar som för tillfället gästar ditt huvud. Påminn dig själv om vad som driver dig, vad som betyder mest för dig och vilka värderingar som är viktigast. Låt dessa styra ditt liv medan positiva och negativa tankar kommer och går.

Läs också de andra delarna av artikelserien Självhjälpsrevolutionen:

Del 1: Strunta i lyckan - välj livskraft, passion och meningsfullhet

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Motivera

Dela:

Artikelserie: Självhjälpsrevolutionen

I den här artikelserien ska vi titta närmare på hur synen på självhjälp och personlig utveckling har förändrats under de senaste åren. Länge hade nästan alla självhjälpsböcker fokus på positivt tänkande, självförtroende och framgång – men på senare år har någonting förändrats. Men vad? Häng med så får du se!

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill