Upplevda möjligheter

BLOGG | AUG 2015

Har ni hört berättelsen om grodorna som ordnade en tävling i vem som först kunde ta sig upp i vattentornet? Alla grodorna kastade sig upp för väggarna på vattentornet men när de hörde publiken ropa att det var för högt eller för svårt så ramlade de en efter en ner från tornet. Då ropade publiken mer och skrek till grodorna att det var för högt, att det var vansinne och att de skulle ge upp vilket alla grodor också gjorde. Alla utom en. Den groda som tog sig hela vägen upp var döv och kunde inte höra publikens vrål.

Har ni hört berättelsen om grodorna som ordnade en tävling i vem som först kunde ta sig upp i vattentornet? Alla grodorna kastade sig upp för väggarna på vattentornet men när de hörde publiken ropa att det var för högt eller för svårt så ramlade de en efter en ner från tornet. Då ropade publiken mer och skrek till grodorna att det var för högt, att det var vansinne och att de skulle ge upp vilket alla grodor också gjorde. Alla utom en. Den groda som tog sig hela vägen upp var döv och kunde inte höra publikens vrål.

Det kommer då och då upp diskussioner liknande den att löneskillnader mellan kvinnor och män handlar om att kvinnor löneförhandlar sämre. Eller att kvinnor inte passar som chefer för att de inte är tillräckligt tydliga, inte kan ”peka med hela handen” eller andra föreställningar om positioner och kön.

Känner du igen det? Det här bottnar i något som brukar kallas gender confidence gap, som jag skulle vilja kalla upplevda möjligheter på svenska.

Eftersom kvinnor och män blir belönade och bestraffade för olika beteende genom livet tränar vi mer på vissa saker och mindre på andra. Barn har ofta ganska bra självförtroende men redan när de är riktigt små så uppmuntrar vi och bromsar vi olika beteenden.

Som tjej kanske du blir mer belönad när du hjälper andra, visar omsorg eller talar tystare och som kille är inte dessa egenskaper viktigast, utan du kanske uppmuntras att tävla, inte gråta och allt vad vi håller på och lär barn.

Detta formar oss som individer och påverkar oss i vuxen ålder (vi fortsätter belönas och bestraffas av vår omgivning hela livet). Detta gör bland annat att kvinnor lämnar skolan med sämre självförtroende medan killar har oförändrat självförtroende (generellt sett såklart, individuella skillnader finns alltid). Det finns forskning på att om du får höra att du är dålig på någonting så blir du (till slut) det, det har till och med visats att killar får bättre resultat än tjejer på matteprov om de innan får höra att tjejer inte är lika bra på matte. Men att det inte finns några tydliga skillnader utifrån kön om de istället får höra just det.

Vi skapar alltså en uppfattning om vad vi är bra på och inte, och det kopplas till stor del till kön. Vi skapar samtidigt upplevda möjligheter - det vill säga: vad vi som individer upplever som möjligt eller inte för oss själva.

Fler män än kvinnor anser sig nog ha möjligheten att kunna bli statsminister i Sverige på grund av att vi hittills aldrig haft någon som varit kvinna. Vi väljer att tolka våra möjligheter utifrån det vi ser och hör. Dessutom har forskning visat att identiska texter får väldigt olika feedback beroende på om det står ett mansnamn eller kvinnonamn under. Så detta filter finns från båda håll.

Att tro att detta försvinner i andra sammanhang är lite naivt. Dessa system drabbar sedan individer. Självklart följer våra inlärda (och medfödda) egenskaper med oss in på löneförhandlingen, in på skolgymnastiken, när vi väljer yrke, när vi umgås med släkten. Överallt där vi socialiserar med andra.

Som till exempel när det kommer till att värdera sin egen kunskap och sätta rimliga mål för sin karriär (i en löneförhandling), vi kommer att bete oss som vi blivit lärda och detta resulterar ofta i att kvinnor inte anses kunna löneförhandla. Män har ofta istället en övertro på sin kompetens. De söker fler jobb de inte är kvalificerade för till exempel, något som kan vara farligt för andra - män är nämligen också överrepresenterade i olyckor och dödsfall på arbetet. Det hänger ihop med andra traditioner som att vi lär pojkar och män att inte be om hjälp, att inte visa svaghet.

Utöver att ge människor lika möjligheter behöver vi bredda de upplevda möjligheterna så att vi inte bromsar människor som potentiellt bär på stordåd. Och det kan kännas hopplöst men vi kan absolut göra skillnad bara genom att se oss omkring och bli medvetna om hur det ser ut.

Gör gärna en egen liten fältstudie på arbetsplatsen eller hemma på släktkalaset över vem som får talutrymme, vem som blir avbruten, vem som får vilka typer av frågor och hur det svaras. Hur beskriver kvinnor och män sina möjligheter och vad kan du läsa mellan raderna om hur upplevda möjligheterna ser ut?

Fem tips på hur vi kan arbeta med upplevda möjligheter

1)    Var medveten om vad du belönar och bestraffar hos barn och arbetskamrater, fundera på det utifrån kön.
2)    Sluta avbryta kvinnor (oavsett hur det ser ut på din arbetsplats blir kvinnor avbrutna oftare i hela samhället).
3)    Sluta dra slutsatser om kön utifrån enskilda individer.
4)    Prata om de skillnader du ser med dina kollegor och vänner.
5)    Lägg skulden där den hör hemma, på en struktur som vi alla bidrar till och upprätthåller, inte på enskilda individer eller kön.

Jenny Claesson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara blogginlägg
  • Betygsätt

Följ ämne:

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill