Framtidens arbetsplatser är mänskliga

Om inga medarbetare dyker upp för att serva kunderna finns ingen affär.

Kommunicera | Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2020

Det är dags att skapa arbetsplatser och företagskulturer som är anpassade för oss människor.

Det är dags att skapa arbetsplatser och företagskulturer som är anpassade för oss människor.

Vilka två målgrupper är helt avgörande för organisationens framgång? Att kunderna är en av dem är säkert glasklart. Men har du tänkt på att medarbetarna är lika avgörande? ”Att bygga en grym företagskultur är som att bygga en app, en plattform eller system; om man inte möter slutanvändarnas behov på ett bra sätt så kommer ingen att vilja ha den”, säger Pia Lanneberg, expert inom ledarskap och branding. Här får du punkterna som utmärker den mänskliga arbetsplatsen!

Traditionella organisationsstrukturer och affärsmodeller skrotas nu i rask takt och vi har också börjat ompröva hur vi arbetar, när och var vi arbetar, hur vi organiserar oss på arbetsplatserna och hur vi definierar ett modernt ledarskap. Även digitaliseringen har tagit stormsteg framåt och det har varit bra, för att inte säga nödvändigt. Men samtidigt som vi blir mer digitaliserade längtar vi efter det rent mänskliga. Fysiska möten blir mer värda och vi söker efter mening och tillhörighet.

Kundupplevelsen är ju något som det har pratats om ganska länge nu och den är såklart en central del av varumärket. Tanken bygger på att om man ger kunderna bästa möjliga upplevelse, kommer de med största sannolikhet att vara lojala och tala gott om företaget. Det tankesättet i sig är inget nytt, utan egentligen bara sunt bondförnuft - om inte kunderna dyker upp är det bara att slå igen butiken. Men lika sant är det att om inga medarbetare dyker upp för att serva kunderna så har vi ingen affär. 

Jag menar att det är hög tid att rikta strålkastarljuset mot människor och människors betydelse för företagets framgång. Det är dags att skapa arbetsplatser och företagskulturer som är anpassade för oss människor. Arbetsplatser som ger människor med olika behov, drömmar och drivkrafter, rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. Precis som människorna måste integreras med företaget måste företaget integreras med människorna.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Bygg en företagskultur som möter medarbetarnas behov

”Culture eats strategy for breakfast” är ett berömt citat från den numera avlinda amerikanske management-gurun Peter Drucker. Han menade att oavsett vilken affärsstrategi eller strategisk plan du försöker genomföra på ditt företag kommer resultatet att påverkas av människorna som ska genomföra den. Det betyder att om inte människor är engagerade eller ännu värre, loja och ointresserade är förutsättningarna för att lyckas ganska små. Och visst är det så, men jag menar att kultur och strategi är två sidor på samma mynt. Att skapa en schysst företagskultur där människorna sätts i främsta rummet är en strategi och ingenting som sker av en slump. Oavsett om vi är kunder, leverantörer eller medarbetare så är vi alla människor och vill bli behandlade som sådana.

"Att skapa en schysst företagskultur där människorna sätts i främsta rummet är en strategi och ingenting som sker av en slump."

– Pia Lanneberg

Rätt så självklart, eller hur? Egentligen borde det inte vara så svårt, så varför gör vi det så komplicerat? Att bygga en grym företagskultur är som att bygga en app, en plattform eller system; om man inte möter slutanvändarnas behov på ett bra sätt så kommer ingen att vilja ha den. Det vill säga, har man en företagskultur som inte motsvarar människors önskemål och behov, så söker de sig helt enkelt någon annanstans. Tänk dig medarbetarna och kunderna som slutanvändare vars upplevelse är avgörande för företagets framgång. Företagets slutanvändare är kunderna och organisationens slutanvändare är medarbetarna, de som faktiskt skapar affärerna. 

Utmärkande för den mänskliga arbetsplatsen

Så vad är det som skapar medarbetarupplevelser som ligger i takt med tiden och som bidrar till att göra arbetsplatsen mer mänsklig? Här är några punkter som är utmärkande för mänskliga arbetsplatser:

  • Det är en tillåtande miljö som känns trygg, med ledare som agerar förbilder och vågar visa sin sårbarhet samt tar personligt ansvar för sina brister och misstag. Det finns ett tydligt fokus på kontinuerligt lärande genom att visa nyfikenhet och öppenhet i stället för att döma och leta syndabockar. Det ges kontinuerlig feedback - upp, ner och över hela organisationen - grundad i ett gemensamt engagemang för att hjälpa varandra att växa och bli bättre.
  • De har skiftat från kontroll till tillit. Istället för att informera eller tala om för människor hur de ska fatta beslut och agera, är chefens viktigaste uppgift att ge dem förutsättningar att arbeta självständigt, att fatta egna beslut och jobba på ett det sättet som passar dem bäst. Det är okej att misslyckas - bättre att testa och lära av det, än att inte göra någonting alls.
  • Medarbetarna har tillgång till en öppen kanal (till exempel Slack) där man kan ställa frågor, komma med idéer, åsikter och feedback, och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Viktigt förstås att ha en tillåtande öppen kultur där det är okej att tycka till, avsett vad det gäller.
  • Ledningen har lagt sig vinn om att förstå önskemålen, behoven och kapaciteten hos varje medarbetare. Det kan handla om allt ifrån arbetsverktyg och utmaningar till utbildningar, ersättningar och flexibla arbetstider. Behovet av stöd och feedback varierar från person till person, liksom vilka typer av information man behöver vid förändringar. 
  • De mänskliga arbetsplatserna har en tydlig företagsfilosofi, syfte och värderingar, som skapar mening och tillhörighet. Medarbetarna lyfts fram och ges förutsättningar att utvecklas och jobba med saker de brinner för. Det uppmuntras och underlättas för medarbetarna att bygga sina personliga varumärken. Och viktigast av allt, här läggs allt krut på att skapa en företagskultur som gör människor lyckliga.
Nu måste vi sätta fart och skapa mänskliga arbetsplatser, anpassade efter människors behov av att känna mening, glädje och tillhörighet. Sätt medarbetarnas väl och ve först - när de mår bra kommer resultaten! 

Pia Lannarberg

Pia Lanneberg

Vår expert inom personal branding och presentationsteknik

  • Följ skribent

Pia Lanneberg är journalistutbildad och har över 20 års erfarenhet av ledarskap, kommunikation och varumärkesarbete. Efter många år som VD på en nordisk kommunikationsbyrå som hon också grundade, är hon nu delägare i konsult- och utbildningsföretaget InnerBrand. Pia är en av Sveriges mest erfarna konsulter och utbildare inom personal branding och presentationsteknik. Hon är också ICF-certifierad affärscoach samt talarcoach på TEDx Stockholm.

Pia är, tillsammans med Kristina Bexelius, aktuell med boken Human up! En bok om hur du bygger mänskliga varumärken och arbetsplatser.

https://www.linkedin.com/in/pialanneberg/
pia@innerbrand.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Pia Lannarberg

Pia Lanneberg

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill