"Rätt idéer ska in i innovationssystemet"

Åsa Christiander, Global Innovation Manager: "Vi har blivit 54% mer effektiva i att skapa värde från innovation på 5 år. Det finns ju många ingredienser i den förbättringen, men innovation management är en av dem".

Ledarskap | Innovation | ARTIKEL | JUNI 2014

Vad gör en innovationsledare? Vad innebär rollen och varför är den viktig? För att få insikt kring yrkesrollens bredd och se vad den faktiskt kan innehålla, inleder Motivation.se nu en intervjuserie med människor som har innovation som en del av sin vardag. Först ut är Åsa Christiander, Global Innovation Manager på Assa Abloy.

Vad gör du som innovationsledare?

- Vi tar ett ganska brett grepp om det vi kallar innovation management. Det inkluderar allt från en ny idé till att en produkt tas ur marknad och allt däremellan. Vi har valt den approachen, för om man inte tar ut gamla produkter blir det mindre plats för nya. Och om man inte noga hanterar sina R&D-resurser kommer produkter i marknad, med till exempel kvalitetsproblem, alltid att sluka upp den resurs som annars skulle kunna ägna sig åt att ta fram framtidens produkter. Det innebär att vi inkluderar områden som Product management, Project management, Resource management mm.

Vi lägger också stor vikt vid att det blir rätt idéer som kommer in i innovationssystemet för att det inte ska ’sätta igen’ pga av för många initiativ. Här kommer områden som Customer insight, men också Product management och portföljhantering in.

Jag jobbar med detta på två nivåer. Dels leder jag en global grupp av seniora experter inom områden som vi tror är viktiga för framgångsrikt innovationsarbete (och där det inte alltid finns lokal expertis uppbyggd i våra divisioner), tex Customer insight, Lean innovation management, sustainable product innovation mfl. Och jag ansvarar också för att koordinera alla våra divisioners innovationsarbete genom ett globalt Coucil bestående av alla divisioners CTOer.

Till ’vardags’ innebär det en blandning av strategi och konceptutveckling, utbildning, kommunikation och nätverkande och en stor portion pilotprojekt där vi testar och implementerar nya arbetssätt inom samtliga ovanstående områden.

Vi har lyckats påvisa att vi kan köra innovationsprojekt i mål på halva tiden med lean approach. Vi har stängt ner projekt som vi annars skulle fortsatt låta sluka pengar och resurser. Det åstadkom vi genom bättre customer insight-arbete. Vi har tagit fram produkter som vi aldrig skulle ’kommit på’ i labbet efter att ha gått ut och besökt kunder och användare och bokstavligt talat ’walked around in their shoes’. Vi har lyckats frigöra resurser för långsiktigt teknikutvecklingsarbete genom bättre product management, resurshantering och allokering. Allt är resultat av ett fokuserat och uthålligt arbete med ’innovation management’. Jag tog fram en siffra härom året som visade att vi blivit 54% mer effektiva i att skapa värde från innovation på 5 år. Det finns ju många ingredienser med i den förbättringen, men innovation management är en av dem.

Varför valde du att bli innovationsledare - vad motiverar och driver dig?

- Jag ska erkänna att jag snarast gled in i innovation management för att jag trivs i området mellan produktutveckling och marknad. Men innovation i allmänhet tilltalar mig för att det är framtidsorienterat.  Jag är nyfiken och gillar alla som ägnar sina liv åt att göra saker bättre och lösa problem som ingen tidigare löst. Jag är dessutom intresserad av visionsdrivet arbete, strukturer, koncept och ’arkitektur’ vilket passar väldigt bra i den här rollen. Slutligen (och det var inte därför jag valde att ägna mig åt innovation management, men det har visat sig fungera bra) har jag en rätt hög energinivå som passar bra i matrissammanhang. Det ska nästan till för att dels inte tröttna på vägen och dels ’komma igenom’ alla olika lager och strukturer som alltid förekommer i stora bolag.

Jag är relativt starkt värdedriven. Jag sitter inte uppe och jobbar på nätterna i första hand för att det ger en fräck titel eller ett fett lönekuvert. Jag motiveras av uppgifter som jag tycker verkar viktiga, som jag tror på, till exempel sustainabiliy. Alltså: ’du får en miljon om du säger att det här är världens bästa tandkräm’ funkar inte särskilt bra på mig.

Vilken bakgrund har du (utbildning, tidigare erfarenheter)?

- Jag är utbildad civilingenjör i Kemi med inriktning på miljöskyddsteknik. Jag har också gått en samhällsvetenskaplig utbildning (civilekonom), innehållande allt möjligt tex företagsekonomi, nationalekonomi, statsvetenskap, retorik och latinamerikakunskap (examensarbete inom organisation). Jag har arbetat som teknikkonsult inom miljöskyddsteknik framför allt i U-länder i Latinamerika (för Ångpanneföreningen) och som managementkonsult (på McKinsey&Co). Jag har även arbetat med business development på ASSA ABLOY.

Vilka utmaningar stöter du på?

- Internpolitik, gammal vana, revirpinkeri, silos, missdrivande mål och belöningssystem, bekvämlighet.

Vad är det bästa med yrket?

- Uppdraget att titta framåt… titta runt hörn. Jobba med vision och långsiktigt planerande. Möjlighet att påverka framtiden - både vad som kommer och hur det tas fram. Möjlighet att ’laborera’ med nya arbetssätt. Som innovationsledare är målsättningen att skapa värde vilket innebär att man får jobba med både intäktssidan och kostnadssidan - inte bara minska cost som många andra funktioner fokuserar på. Dessutom får man träffa och arbeta med kreativa, nyfikna och mycket kunniga och driftiga människor, över hela världen i mitt fall.

Ligger innovationsledning högt på bolagets agenda, vilket det bör göra och gör hos oss, får man dessutom arbeta med bolagets ledning kring strategier och mål.

Hur ser du på professionalisering av innovationsledaryrket (trender, egna erfarenheter)?

- Särskilt i större organisationer tror jag man har mycket att vinna på att hantera innovationsarbetet på ett professionellt ’management’-vis. Lite enligt devisen: those who fail to plan are planning to fail. Det ger möjligheter att ta fram fler innovationer, innovationer med högre innovationshöjd och mer långsiktighet och få högre ’fart’ i innovationssystemet.

Enligt de resultat vi sett tycks det vara en väl investerad satsning och särskilt för oss som är en utpräglad aquisition-grupp så har det varit ett sätt att få ut stora viktiga synergier.
 
Många tycks inte se det så strategiskt som vi gör och då tror jag det är svårt att skapa lika mycket värde. Det har också varit vanligt att man bara inkluderar en liten del av systemet, tex idégenerering eller att man placerar någon utan tillräckligt mandat på rollen för att få till stånd nödvändiga transformationer.

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Expert inom kreativ kommunikation och skrivande

  • Följ skribent

Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation. 

Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se

www.skrivplaneten.se

frida@skrivplaneten.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Innovation

Frida Spikdotter Nilsson

Frida Spikdotter Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Innovation

Dela:

Om föreningen Innovationsledarna

Innovationsledarna är en ideell förening med syfte att driva gemensamma frågor för yrkesverksamma innovationsledare inom alla typer av företag och organisationer i Sverige. En innovationsledare ansvarar för, eller bidrar aktivt till, ledning och organisering av innovation samt ökad innovationsförmåga i ett företag eller en organisation.

Läs mer på www.innovationsledarna.se

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill