Så bygger din hjärna nya rutiner

Har du koll på vilken roll neuroner och myelin spelar för din arbetsmiljö?

Arbetsmiljö | ARTIKEL | OKT 2020

När du byggt upp en rutin tar din hjärna automatiskt motorvägen istället för en slingrande grusväg mot ditt mål

När du byggt upp en rutin tar din hjärna automatiskt motorvägen istället för en slingrande grusväg mot ditt mål

Att bygga nya rutiner är mycket jobb för din hjärna. Tankspriddheten ökar i brist på rutiner och med nya distraktioner, till exempel när du jobbar hemma. Bygg nya vanor med kunskap och förbättra din arbetsmiljö!

För några veckor sedan hörde Camilla Lif, präst och en av medlemmarna i det populära P1-programmet Spanarna, av sig till mig. Hon ville veta om tankspriddheten ökar i Corona-tider. 

Jag har inga vetenskapliga studier att luta mig emot, men driver ju ett förbund för tankspridda och föreläser om tankspriddhet, fokus och stress.

- Det tror jag absolut, sade jag.

Viruset innebär att många arbetar hemma istället för att gå till kontoret. Gränsen för arbete och fritid blir rejält suddig och hemma finns mängder av distraktioner som inte har med arbetet att göra.  

Istället för att ta sig till jobbet och gå in på kontoret välklädd och nyduschad riskerar man nu att sitta i nattsärken och jobba innan man ens borstat tänderna.  Ska jag diska eller skriva tidsrapport? Ska jag leka med barnen/prata med grannen eller skriva på det viktiga projektet? Och när du äntligen satt dig ned för att fokusera ringer mamma på dörren…

Ok, tänker du, skärpning. Nu måste jag få struktur: Upp kl. 7, duscha, frukost, bädda, barnen till dagis (Lillan är snuvig!?), och uppklädd vid datorn kl. 8. Fikapaus kl. 10…

Det låter bra. Men se upp: Det tar tid att bygga nya rutiner!

Vad händer i hjärnan?

En rutin byggs upp genom att du upprepar en uppgift om och om igen. Hjärnan består av 86 miljarder neuroner som kommunicerar genom signalsubstanser. Varje gång du gör något (eller tänker något) aktiveras ett specifikt nätverk av neuroner som är kodade för den uppgiften. Ju oftare du utför en uppgift, desto snabbare blir signalen.  Upprepningen gör att de nervceller som är inblandade i uppgiften får ett växande och skyddande hölje av fettvadd: Myelin, tänk dig den vita plasten runt en elsladd. 

I hjärnan kan en signals hastighet variera mellan 1 m/s till hela 120 m/s. Och hjärnsignaler gillar att ta den snabbaste vägen. Myelinskyddet ökar farten och när du byggt upp en rutin tar du automatiskt motorvägen istället för en slingrande grusväg mot ditt mål. Fiffigt, men av det förstår man också hur svårt det är att byta en rutin mot en annan. Du vill ju helst ta motorvägen, eller hur?  Och ska du bygga en ny rutin måste grusvägen bli en snabbväg.

Sånt leder till en hel del tankspridda situationer. Du finner många på tankspridd.se. Detta skrev Annika efter att Spanarna hade sänt sitt program om tankspriddhetstrenden.

”Häromdagen då jag körde bil till jobbet körde jag in på cykelbanan!! Då jag ibland cyklar till jobbet.”

Covid-19 skapar nya rutiner

Efter sommaren har vi haft månader på oss att träna in covid-19-rutinen att inte hälsa på varandra med en handskakning. Gick det inte ovanligt lätt? Och att hålla två meters avstånd från varandra – det skojas om att vi svenskar väl alltid har varit bra på detta… 

På en fest häromdagen (utomhus) var det ingen som skakade hand, faktiskt. En äldre man vägrade dock armbågshälsningen.

– Det är så löjligt, sade han och nickade, samtidigt som det ryckte i hans högerhand för en begynnande, men stoppad, handskakning.

Enligt en studie 2009 vid University Collage i London tar det i snitt två månader att skapa en ny rutin, men det är väldigt olika mellan personer. En del behöver bara drygt två veckor, andra runt åtta månader, och det beror förstås också på uppgiften. Det är lättare att lära sig dricka ett glas vatten före frukost än att göra 50 armhävningar före frukost.

Bättre arbetsfokus med hemarbete

Tankspriddheten ökar alltså i brist på fasta rutiner och på grund av nya distraktioner, men att vi jobbar hemma har också en rad fördelar: Många vinner tid på att slippa pendla, många får bättre fokus på sina arbetsuppgifter genom färre möten och mindre social interaktion och störningar på arbetsplatsen.

Här är FYRA tips för att du ska jobba bättre hemifrån:

  1. Ordna – så gott det går – en bestämd, avskärmad arbetsplats. Ha en bra arbetsställning, annars dröjer det inte länge förrän du får ryggproblem och blir snabbare trött.  Fixa en extern skärm eller ett ställ för laptopen och ett separat tangentbord.
  2. Bygg in som rutin att planera varje kväll vad du ska göra nästa dag. 
  3. Ha tydliga deadlines.
  4. Håll kontakt med kollegor och kunder genom regelbundna digitala möten med relevanta personer. Kanske morgonmöte varje dag med kollegor. Agenda: A: Vad har utförts? B: Vad är resultatet? C: Vad ska göras härnäst?

Tänk på att det är svårare att hålla fokus i digitala möten än IRL (In Real Life). Prata kort och fokuserat.
Lycka till.

Johan Rapp

Johan Rapp

Hjärnkrönikör

  • Följ skribent

Johan Rapp, mångårig journalist och författare, föreläser om att ”Tankspriddhet är en fin egenskap” och för företag:  ”Konsten att fokusera i en stressig tillvaro ”.  Har skrivit Handbok för tankspridda,  Bli hjärnsmart m fl böcker och driver ett förbund med glimten i ögat, De Tankspriddas riksförbund.

tankspridd.se   

johan.rapp@edwork.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Arbetsmiljö

Johan Rapp

Johan Rapp

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Arbetsmiljö

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill