En utökad verklighet

Anna Frankzén Starrin: "Teknik som tidigare mest har använts för lek i spelmiljöer börjar nu hitta användningsområden i vår vardag."

Ledarskap | ARTIKEL | MARS 2014

Augmented Reality

Augmented Reality

Den mest spännande tekniktrenden, enligt mig, är hur vi med teknikens hjälp kan utöka den verklighet vi kan se med blotta ögat. Under en längre tid har vi talat om bärbar teknik, till att vi idag börjar tala om prylarna som vi inte bara bär med oss, utan faktiskt har på oss.

CES, elektronikmässan i Las Vegas är ett erkänt forum för att ta temperaturen på teknikutvecklingen.

I år kunde vi se hur så kallad ”Wearable technology” presenterades i olika intressanta lösningar.  Jag tänker till exempel på Googles glasögon som redan under 2013 kunde köpas av några få ”early adopters”, men som ska börja säljas i större kvantiteter under 2014. Nej, de är absolut INTE snygga, men de erbjuder en möjlighet vi har sett tendenser på under en längre tid.

Tendensen handlar om möjligheten att projicera en alternativ verklighet. En utökad, digital verklighet om du så vill. Teknik som tidigare mest har använts för lek i spelmiljöer börjar nu hitta användningsområden i vår vardag.

Jag följer med spänning utvecklingen av den teknik som kallas för ”Augmented reality” (översatt: Utökad verklighet).

Nu ska jag försöka mig på det omöjliga, att förklara i skrift hur tekniken är tänkt att fungera. Om du tittar dig omkring där du sitter just nu, du ser kanske väggar, golv, fönster och kanske ett bord med en kaffekopp framför dig.

Men tänk dig nu att du ser dig omkring genom linsen på din Smartphone eller med hjälp av dina Google glasögon och i rummet, som fortfarande är detsamma, med bordet och kaffekoppen, så kan vi bygga in annan information. Till exempel kan vi spela upp sekvenser med 3D-figurer eller faktarutor som får agera med rummet du sitter i som kuliss.

Tekniken är så ny att det är endast ett fåtal personer som har sett det användas, eller ens hört talas om Augmented Reality. Anledningen är troligtvis att få företag känner till tekniken så väl att de har kunnat identifiera dess användningsområden. Men tänkt dig möjligheten för mäklare att kunna presentera planritningar i 3D, bara genom att spekulanter riktar sin Smartphone mot fasaden på huset. Eller hur lokaltrafiken i staden kan låta projicera färdrutt och tidtabell för bussen, när du riktar din Smartphone mot den.

Det är i dag svårt att nå ut i bruset genom att använda traditionell media. Men för de företag som vågar använda Augmented Reality, så ger nyhetsvärdet en skjuts.

Så vill du och ditt företag vinna racet om att använda Augmented Reality först, så får du skynda dig. För jag förutspår att fenomenet snart är en självklar del i företagens mediamix.

Tyckte du att min förklaring av hur tekniken fungerar inte var tillräcklig, eller vill du kanske veta mer? Då kan jag rekommendera dig att titta här och här.

Anna Frankzen Starrin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill