Riskkapital med mänskligt ansikte

The Clipper Case vill skaka liv i den svenska HR-branschen – med både riskkapital och humankapital.

HR | ARTIKEL | JULI 2015

The clipper case, HR

The clipper case, HR

Vad skulle du förvänta dig om du som nybliven entreprenör sökte stöd hos ett riskkapitalbolag? Ja, riskkapital förstås. Men många hoppas också på att få möta människor som är intresserade av mer än bara vinster och skatteminimering. När Fredrik Nillenstedt och hans kollegor sökte investerare till sitt konsultbolag blev de dock besvikna – till den grad att de tackade nej till miljonerna. 15 år senare har de bestämt sig för att bli det riskkapitalbolag som de själva hade velat möta.

Fredrik Nillenstedt beskriver det nystartade riskkapitalbolaget The Clipper Case som ett ”human venture capital”. Tanken är att bolaget ska bli en partner som inte bara tillför riskkapital, utan även humankapital.

Idén har sin grund i de erfarenheter som han och hans kollegor själva fick när de startade ett konsultbolag inom HR och management för ett och ett halvt decennium sedan.

- Det började egentligen en vinterdag år 2000, när alla börser rasade. Vi ville starta ett eget bolag och träffade ett antal riskkapitalister på Birger Jarlsgatan. Vi blev erbjudna 3 miljoner. Jag minns att vi satte oss ner efteråt och tog en korv och bestämde oss för att tacka nej till pengarna, säger Fredrik Nillenstedt.

Han och kollegorna Ulf Dahlgren och Tomas Ryde valde istället att starta Serica AB – idag också största ägare i Drive Management – utan hjälp av riskkapital.

- Det är klart att vi hade behövt pengarna, men samtalen med investerarna kändes så fel. De handlade nästan uteslutande om olika former av upplägg för hur skatten för framtida vinster skulle minimeras. Vi hade ju ett brinnande engagemang för att ta fram kraften i organisationer och optimera medarbetarnas potential, men de var bara fokuserade på den ekonomiska biten. Därför bestämde vi oss för att tacka nej till de tre miljonerna.

Idag har attityden till viss del förändrats och riskkapitalbolagen har utvecklats, förklarar han. Men de är fortfarande väldigt långt ifrån det som han och hans kollegor eftersökte för 14 år sedan. Det är därför som de nu har bestämt sig för att själva starta ett riskkapitalbolag.

- Vi vill bli den aktör som vi själva hade velat möta, säger Fredrik Nillenstedt.

Sverige ligger efter

Så föddes alltså idén till det nystartade riskkapitalbolaget The Clipper Case, som ska fokusera på att bygga upp företag inom HR. Med på båten finns ett flertal personer med olika bakgrund och erfarenheter; Ulf Dahlgren som har en lång finansiell bakgrund, Tomas Ryde som är vd för Serica Consulting och förbundskapten för Rumäniens handbollslandslag (!), förre handbollsspelaren och numera managementkonsulten Bror Sjöholm, samt Drive Managements vd Anna-Lena Strid – som också har varit förbundskapten och vunnit fyra VM-guld i bandy. Fredrik Nillenstedt själv har många års erfarenhet som entreprenör och toppkonsult på Drive Management.

Fredik Nillenstedt, The Clipper Case

Fredik Nillenstedt, The Clipper Case

- Vi har nu jobbat med HR i 15 år, och vi tycker oss se att det är ett område där det finns mycket stora behov. Detta gäller inte minst inom teknikområdet, som blir en allt viktigare faktor inom HR. Sverige ligger långt fram på många andra områden, vi borde kunna bli världsledande även inom HR, säger Fredrik Nillenstedt.

HR är idag ett område där det händer väldigt mycket - framför allt när det gäller den tekniska utvecklingen, precis som Fredrik Nillenstedt säger. Där investerar amerikanska bolag redan idag enorma summor pengar, men i Sverige har den trenden bara börjat – om ens det, tillägger han.

Svårt att hitta finansiering

I dagsläget är det också svårt för svenska bolag inom HR att hitta finansiering. Riskkapitalinvesteringar i tidiga och tillväxtfaser i Sverige visar en tydlig nedåtgående trend, enligt en rapport som Tillväxtanalys släppte 2013. Den absoluta volymen av riskkapital som investeras i ”sådd-fasen” har minskat från 149 miljoner kronor år 2007 till 54 miljoner kronor år 2012, skriver myndigheten i rapporten ”Riskkapitalmarknaden i Sverige 2013”.

Fredrik Nillenstedt och hans kollegor möter många unga och otroligt duktiga personer som inte får utlopp för sin kreativitet och förändringsvilja. På Handelshögskolan finns det massor av intressanta människor som brinner för att utveckla andra människor, förklarar han.

- Det kan vara en ambitiös och duktig student som vill förändra världen - sedan hamnar han eller hon på något stort bolag och blir kvar där. Många inom HR känner sig inte trygga i sin kompetens inom ekonomi, samtidigt som många ekonomer saknar kompetens inom beteendevetenskap. Det vi vill göra är att väcka till liv den kraft som finns hos dessa människor. De ska kunna fokusera på sin vision så hjälper vi till med resten, säger Fredrik Nillenstedt.

Utvecklingsprogram och nätverkande

The Clipper Case ligger nu i startgroparna för att göra sin första investering. Fredrik Nillenstedt poängterar att själva riskkapitalet naturligtvis är en viktig del i helheten, men ett modernt riskkapitalbolag bör ha någonting mer att erbjuda. De bolag som The Clipper Case väljer att investera i kommer att få konkret hjälp med organisatoriska frågor.

- Vi har paketerat ett grundupplägg som vi kallar för First Step. Det är ett utvecklingsprogram där det nystartade bolaget får hjälp att skapa en struktur för sin verksamhet. Vi går igenom den initiala processen och hjälper bolaget att säkerställa syfte och värdegrund. Vi hjälper också till med rekrytering av rätt kompetens, säger Fredrik Nillenstedt.

När The Clipper Case investerar i ett bolag så kommer de naturligtvis att sitta med i styrelsen, som riskkapitalbolag brukar göra – men de kommer också att erbjuda bolaget en coach som bistår med rådgivning i frågor som rör exempelvis organisation och företagskultur.

Utöver detta kommer The Clipper Case också att satsa mycket på nätverksträffar och föreläsningar.

- När man startar ett nytt bolag så tror jag att det är väldigt viktigt att man får träffa kollegor och likasinnade så att man kan ventilera saker och ge varandra feedback. På så vis skapar vi en coachingstruktur i nätverket. Tanken är också att det ska bli en smältdegel där nya, innovativa tankar föds, säger Fredrik Nillenstedt.

Vill förändra näringslivet

Han understryker att The Clipper Case inte ser det som sin roll att vara idékläckare. Ambitionen är snarare att fungera som katalysator och elda på utvecklingen av nya, spännande bolag inom HR och ledarskap.

- Vi hoppas kunna skapa en ny arena för entreprenörer inom HR i Sverige. Jag är övertygad om att det kan gå rätt snabbt. Det som gör The Clipper Case unikt är att vi har ett högre syfte än det strikt ekonomiska, säger Fredrik Nillenstedt.

Arbetet med att hitta seriösa, nystartade bolag att investera i är redan igång, berättar han.

- Vi kommer att ha 1-2 ansökningsperioder per år. Den som är intresserad kan fylla i en ansökan på vår hemsida. Nästa steg blir ett möte där entreprenören får möjlighet att presentera sin idé för oss. Utifrån det har vi sedan ambitionen att välja ut minst ett bolag att investera i före årsskiftet. Det handlar ju om att kunna plocka ut guldkornen också.

Fredrik Nillenstedt tror och hoppas att The Clipper Case kan spela en viktig roll för att skaka liv i den svenska HR-branschen. Av egen erfarenhet vet han att den här typen av riskkapitalbolag verkligen behövs.

- Där vi är idag med Drive Management hade vi nog varit för fem år sedan om vi hade fått stöd från ett seriöst riskkapitalbolag. I dagsläget finns det inget bolag i Sverige som har den här nischen. Vi kan den bransch som de nystartade HR-bolagen vill in i, och vår ambition är att bygga en grundläggande plattform så att den här branschen kan få fart även i vårt land.

- Många riskkapitalister säger att de vill utveckla människor, men de incitament som de använder är alltid ekonomiska. Vi vill någonting mer än att bara göra snabba vinster – vi vill vara med och starta bolag som förändrar det svenska näringslivet, avslutar Fredrik Nillenstedt.

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill