Spaning: Mjuka värden har blivit trendiga igen

Effektivitetskrav och kontrollsystem tvingas lämna plats – för människan.

Ledarskap | HR | Digitalisering | ARTIKEL | DEC 2020

Så kallade ”mjuka frågor”, som människosyn, etik och moral uppmärksammas allt mer.

Så kallade ”mjuka frågor”, som människosyn, etik och moral uppmärksammas allt mer.

Var femtionde år verkar diskussionen om hur vi ska se på människan i arbetet återkomma. På 30-talet handlade det om Human Relations, på 80-talet kom HRM. Nu är det dags igen – och den här gången är det människosynen och de ”mjuka frågorna” som trendar. Kjell Lindström på Noden gästar oss och levererar en spaning  med tre komponenter.

De senaste 25 åren har standardisering, processer, kontroll, certifieringar och effektivitet trendat starkt. Ekonomer har seglat upp som en högstatusprofession och fått tolkningsföreträde till det mesta. Men nu börjar det vända. När Ekonomipriset i Nobels anda delas ut till upptäckten att människan är irrationell, börjar man förstå att någonting är i görningen. Och mycket riktigt. Affärs- och managementmedia börjar alltmer uppmärksamma så kallade ”mjuka frågor”, som människosyn, etik och moral.

Det handlar bland annat om följande tre områden:

För det första: Komplexa och hypereffektiva organisationer

Ständiga förändringar i kombination med ökade effektivitetskrav och minskat handlingsutrymme har gjort att många börjat må dåligt. Den psykiska ohälsan rakar i höjden. Och det börjar bli uppenbart att lösningen inte är nya processkartor, intrikata kontrollsystem eller ökade vinstkrav. Det handlar istället om att byta perspektiv.

Diskussionen kring New Public Management inom den offentliga sektorn och tankegodset kring ”tillitsbaserad styrning” pekar på att ett mer människoorienterat synsätt kan vara lösningen.

För det andra: Distansarbetets konsekvenser

Whartonprofessor Capelli (i Harvard Business Review 09/10 -20) pekar på att distansarbetet kommer att leda till en konflikt gällande människosyn. Distansarbetet skapar frirum, där man inte riktigt vet vad medarbetarna har för sig därhemma. Frågan är hur organisationen ska hantera detta. 

Å ena sidan finns det många som utgår ifrån att människan är lat och måste kontrolleras. Lösningen blir då strukturer, kontroll och stenhård styrning. Å andra sidan finns det andra som utgår ifrån att människan i grunden är ansvarstagande och aktiv. Lösningen blir här istället tillit, involvering och återkoppling.

Capelli menar att en fullständigt öronbedövande forskning pekar på att det senare antagandet leder till mycket bättre verksamhet. Problemet är att högstatusgrupper som ekonomer och ingenjörer förespråkar kontroll och strukturlösningar. Vi anar alltså här en intressant diskussion om distansarbetets framtid, där kampen om människosyn kommer att stå i centrum.

För det tredje: Robotarnas ankomst

När de människoliknande robotarna börjar befolka våra verksamheter kommer frågor att uppstå som handlar om gränslandet mellan människa och maskin. Vad är mänskligt? Vad är acceptabelt? Och vad händer när robotarna börjar bli riktigt mänskliga? Flera tunga tidskrifter påpekar att en växande jättefråga är etiken i relationen människa-maskin. 

Några goda råd

  • Leta fram de gamla böckerna om MacGregors Teori X och Y. De håller på att bli högaktuella.
  • Kolla in flodvågen av nya rön inom hjärnforskningen. Där finns många intressanta perspektiv på människan i arbetet.
  • Snälla ni inom HR/personal - putsa av era beteendevetenskapliga kunskaper. De kommer att behövas de kommande åren, verkar det som.

I övrigt är allt lugnt på Uppsalaslätten.

Kjell Lindstrom

Kjell Lindström

Trendkrönikör

  • Följ skribent

Kjell Lindström är trendspanare, föreläsare och författare. Sedan 2005 ger han ut Noden trender, ett av Sveriges större omvärldsbevakningsmejl. 

Han har bland annat skrivit böckerna ”Bortom tankefällan”, ”Den nakna ledningsgruppen” och ”Rör om i HR-grytan”  (tillsammans med Magnus Dalsvall) samt varit programledare för Handelshögskolans ”Human Resources Executive Program (HREP), konsortieprogrammet ”Högre Chefer i Staten” och Mgruppens ”Executive Master of HRM”. 

Kjell har tilldelats ”Magnus Söderström-priset” av Linnéuniversitetet och Akademikerförbundet SSR för sina insatser för svenskt personalarbete (HR).

www.noden.se

info@noden.se

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR
  • Digitalisering

Kjell Lindstrom

Kjell Lindström

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR
  • Digitalisering

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill